Efektywna praca — czyli jaka?
Czasy, w których liczba przepracowanych godzin przekłada się wprost na wyniki, mijają bezpowrotnie. Choć są jeszcze takie branże, w których najważniejszy jest wielogodzinny pobyt w pracy, to jednak coraz więcej szefów i przedsiębiorców ceni przede wszystkim efektywny czas pracy. Zależy im na tym, aby najważniejsze projekty realizowane były szybko, sprawnie i dawały wymierne efekty.
Co najbardziej rozprasza człowieka w pracy?
W zasadzie wszystko. Dźwięk radia lub telewizji, głosy ludzi, którzy rozmawiają gdzieś w pobliżu, natłok myśli o niezałatwionych sprawach, telefony, a nade wszystko powiadomienia z komunikatorów i social media. Jeśli praca jest wykonywana powierzchownie, bez „zanurzenia się”, pełnego zaangażowania i koncentracji, wszelkie bodźce bardzo szybko potrafią wytrącić z rytmu. Trudno jest wówczas realizować z sukcesem powierzone obowiązki.
Jak pracować skutecznie?
Chcąc pracować efektywnie, warto rozważyć jedną ze znanych metod ułatwiającą doprowadzenie trudnych lub długotrwałych projektów do końca. Metoda 90-90-1 Robina Sharma opiera się na założeniu, że ludzki umysł funkcjonuje najlepiej w godzinach porannych, dlatego należy rozpocząć działanie możliwie jak najwcześniej. To jednak nie wystarczy. Trzeba koncentrować się na jednym projekcie przez 90 minut. Codziennie. Taki rytm zapewnia produktywne działanie i skuteczną realizację wybranego wcześniej, najważniejszego projektu.
Jak postępować według metody 90-90-1?
- Wybierz 1 najważniejszy projekt;
- Rozpocznij pracę rano;
- Codziennie realizuj zadania z wybranego projektu;
- Koncentruj się na jednym temacie przez 90 minut
- Działaj w ten sposób przez 90 dni.
Ciesz się pozytywnymi wynikami!
Krótki, ale efektywny czas pracy
Metoda, choć prosta, jest jednak wymagająca. Przede wszystkim trzeba zawalczyć o intensywne skupienie się na jednym zadaniu. „90-90-1” przynosi tak dobre efekty, ponieważ opiera się na na stosunkowo krótkich, ale intensywnych odcinkach pracy. Określenie perspektywy czasu, takiej jak 90 minut, ułatwia odrzucenie wszystkich innych działań na rzecz określonego, jednego zadania. Pozwala unikać częstych przerw, które powodują rozciąganie pracy nad danym projektem w nieskończoność.
Jak pokonać problemy z koncentracją w pracy?
Chcąc rzetelnie podejść do metody 90-90-1, należy usunąć z pola widzenia wszystkie „rozpraszacze”. Można w tym celu wyłączyć powiadomienia w telefonie lub przenieść go do innego pomieszczenia. Sprawdzanie maili też nie wchodzi w grę, gdyż skutecznie odciąga od głównego tematu. Wszelkie inne zadania należy realizować w późniejszych godzinach. Pierwsze 90 minut pracy powinno być w 100% zarezerwowane dla głównego projektu.
Czy stosowanie metod wspomagających skuteczność ma sens?
Zdobywanie wiedzy, szukanie nowej pracy czy przebranżowienie się to bardzo ciekawe i rozwijające wyzwania, ale wymagające. Dobrze jest zatem znaleźć sposoby i narzędzia, które skutecznie ułatwią przejście przez proces zmian, wspierając rozwój osobisty. Pomogą złapać właściwy kierunek i zachęcą do nauki przez całe życie, zgodnie z ideą lifelong learning. Ta myśl zakłada kontynuowanie uczenia się, zdobywanie nowych kwalifikacji i umiejętności już po zakończeniu oficjalnej nauki. Stały rozwój sprzyja karierze zawodowej, realizacji planów i wpływa na ogólne zadowolenie z życia. Podoba ci się ta idea? Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj na stronę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Znajdziesz tam opis wielu kwalifikacji zawodowych, informacje o tym, jak i gdzie je zdobyć, a także narzędzia przydatne dla osób, które chcą się rozwijać.
ZSK w pigułce – zobacz filmiki „krok po kroku” przez świat kwalifikacji