Rozporządzenie Ministra Edukacji dotyczące pracy zespołu ekspertów

niebieski megafon z żółtymi błyskawicami na niebieskim tle - kreatywne przedstawienie idei pilnej wiadomości
Wykonując upoważnienie ustawowe zawarte w art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Minister Edukacji wydał 5 lutego 2025 r. oczekiwane  przez ministrów właściwych rozporządzenie w sprawie zespołów ekspertów do spraw włączania kwalifikacji do ZSK.

Rozporządzenie to zastąpiło dotychczasowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2016 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać eksperci powoływani do zespołu ekspertów, trybu powoływania ekspertów oraz procedury porównywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji z charakterystykami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK).

Wydanie nowego rozporządzenia było konieczne ze względu na zmiany wprowadzone do ustawy o ZSK,

na mocy art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Z dniem 1 stycznia 2024 r.  m.in. dotychczasowe kwalifikacje rynkowe włączane przez ministrów właściwych do ZSK na wniosek zainteresowanych podmiotów stały się kwalifikacjami wolnorynkowymi. Wprowadzono również nową kategorię kwalifikacji – kwalifikacje sektorowe (o charakterze zawodowym) włączane przez ministra właściwego na wniosek podmiotów prowadzących działalność statutową w obszarze danej branży lub sektora.

W wyniku nowelizacji ustawy o ZSK zmianie uległa procedura włączania do systemu kwalifikacji wolnorynkowych i sektorowych.

Między innymi zadania dotychczasowych zespołów ekspertów, które polegały na  przygotowywaniu rekomendacji dotyczącej przypisania kwalifikacjom poziomu PRK, zostały poszerzone o sporządzenie opinii dotyczącej celowości włączenia danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej do ZSK.

Zespół ekspertów powoływany jest przez ministra właściwego i składa się co najmniej z 3 osób.

Pracami zespołu kieruje przewodniczący, którego spośród członków zespołu ekspertów wyznacza minister właściwy.

Co najmniej 2 osoby z zespołu ekspertów muszą posiadać doświadczenie w zakresie wykonywania zadań wynikających z posiadania danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej, nauczania wykonywania tych zadań lub oceniania ich wykonania. Niezbędne jest również dysponowanie wiedzą nt. aktualnych i prognozowanych kierunków rozwoju dziedziny, której dana kwalifikacja dotyczy.

Co najmniej 1 osoba powinna posiadać wiedzę na temat standardów opisywania kwalifikacji, zasad włączania kwalifikacji do ZSK oraz przypisywania poziomu PRK do kwalifikacji. 

W rozporządzeniu wskazano informacje, jakie są poddawane analizie przez zespół ekspertów w celu sporządzenia opinii dotyczącej celowości włączenia danej kwalifikacji do systemu. Są to:

  • wniosek o włączenie odpowiednio danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej do ZSK;
  • wnioski z konsultacji ze środowiskami, której dana kwalifikacja wolnorynkowa dotyczy (w przypadku kwalifikacji sektorowych nie przeprowadza się konsultacji środowiskowych);
  • analiza kwalifikacji o zbliżonym charakterze (w szczególności kwalifikacji włączonych do ZSK oraz kwalifikacji uregulowanych nie włączonych do ZSK).

Opinia dotycząca celowości włączenia danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej do systemu może być pozytywna lub negatywna. Zespół ekspertów przyjmuje ją zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy wszystkich ekspertów, w tym przewodniczącego. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu ekspertów.

Podczas przygotowywania opinii i rekomendacji dotyczącej przypisania kwalifikacjom poziomu PRK, zespół ekspertów współpracuje z podmiotem, który złożył wniosek o włączenie danej kwalifikacji do ZSK. Współpraca polega m.in. na przekazywaniu przez ministra właściwego uwag i propozycji zmian zgłoszonych przez zespół ekspertów oraz konsultowaniu z wnioskodawcą korekt doskonalących daną kwalifikację proponowanych przez ekspertów. Wnioskodawca w ciągu 7 dni może odnieść się do projektu opinii lub złożyć wniosek do przewodniczącego zespołu ekspertów o możliwość odniesienia się do projektu opinii podczas posiedzenia zespołu ekspertów.

Rozporządzenie zawiera także uregulowania dotyczące sposobu porównywania efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, w tym dokonywania analizy stopnia złożoności i zaawansowania poszczególnych efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej oraz sposobu przygotowania na tej podstawie rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu PRK do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej.

Dokonując analizy stopnia złożoności i zaawansowania efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji zespół ekspertów uwzględnia:

  • informacje zawarte we wniosku o włączenie danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej do ZSK;
  • poziom PRK przypisany do kwalifikacji o zbliżonym charakterze włączonych do ZSK.

Wyniki analizy stopnia złożoności i zaawansowania poszczególnych efektów uczenia się dokumentowane są w formie tabeli zgodności  opracowanej przez zespół ekspertów, stanowiącej załącznik do przygotowanej rekomendacji dotyczącej przypisania poziomu PRK odpowiednio do danej kwalifikacji wolnorynkowej lub sektorowej. Rekomendacja sporządzana jest podczas posiedzenia zespołu ekspertów, w trakcie którego omawiane są ewentualne odmienne  od projektu rekomendacji stanowiska ekspertów.

Podobnie jak opinia dotycząca celowości włączenia danej kwalifikacji do systemu również rekomendacja przyjmowana jest zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy wszystkich ekspertów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest  głos przewodniczącego zespołu ekspertów.

Przygotowaną przez zespól ekspertów opinię dotyczącą celowości włączenia kwalifikacji do ZSK oraz rekomendację odnoszącą się do proponowanego przez ekspertów poziomu PRK dla danej kwalifikacji otrzymuje minister właściwy w celu przekazania do opinii Rady Interesariuszy ZSK.

autor: Andrzej Górski

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn