ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji
drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych.
Zmiany zarówno na rynku pracy, jak i w edukacji są nieuniknione. Automatyzacja, cyfryzacja i sztuczna inteligencja już wywierają duży wpływ na gospodarkę. Do zadań szkoły należy więc dobre przygotowanie uczniów do tej sytuacji. Aby tak się stało placówki powinny ściśle współpracować z pracodawcami.
Jednym z wątków, poruszanych podczas debaty było kształcenie modułowe. Ma ono na celu połączyć teorię z praktyką, a co za tym idzie, lepiej przygotować uczniów do startu na rynku pracy.
„Można uczniowi opowiadać, jak wygląda paleta i czym się różni od europalety. Można mu też tę paletę pokazać i uczyć układania towaru na niej. Wówczas uczeń nie tylko rysuje i opisuje zadanie, tylko może je wykonywać. Kształcenie modułowe wiązałoby się z tym, żeby treści kształcenia podzielić tak, by teorię zintegrować z praktyką. Wszystkie zajęcia kształcenia zawodowego odbywałyby się w blokach tematycznych” – wyjaśniała Donata Andrzejczak, nauczyciel konsultant kształcenia zawodowego z Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Nieodłącznym elementem nauki jest praktyka. I to nie tylko ta, którą może zapewnić uczniowi placówka edukacyjna. Przyszły pracownik powinien również poza murami szkoły zdobywać doświadczenie i uzupełniać swoją wiedzę. Niestety, wielu właścicieli firm ma dziś obawy przed przyjmowaniem praktykantów. Dlaczego? Temat przybliżył Kamil Zjawiony, ekspert z Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej:
„Pracodawcy nie chcą brać praktykantów, ponieważ nie widzą dziś z tego korzyści. Od pierwszego dnia mają problemy. Często mamy do czynienia z osobami niepełnoletnimi, bez uprawnień. Musimy więc dać człowieka, który będzie się uczniem opiekować cały czas, bo nie można zostawić go samego. Musimy wyposażyć go w szkolenia, odpowiedni sprzęt. W tym temacie należałoby (…) wypracować z pracodawcami najlepsze rozwiązania”.
Jak może wyglądać współpraca przedsiębiorstwa i placówek edukacyjnych przedstawiła podczas debaty Marzena Orzoł, ekspertka ds. współpracy ze szkołami w PKP Intercity.
„Kluczowym zadaniem PKP Intercity jest zorganizowanie współpracy ze szkołami w taki sposób, abyśmy mogli w przyszłości pozyskać pracowników dla naszej spółki. W perspektywie strategicznej do 2030 roku potrzebujemy zatrudnić aż 700 nowych osób. Dlatego nasza współpraca ze szkołami jest bardzo aktywna. Współpracujemy z 50 szkołami ponadpodstawowymi – szkoły branżowe i techniczne. […] Jest u nas od kilku lat realizowany program stypendialny. […] Pracodawca musi wspierać szkołę. Musi z dyrektorem szkoły podejmować wspólnie różne, ważne decyzje. Pracodawca może przecież uczestniczyć w wypracowaniu programu nauczania, jeśli dyrektor będzie oczywiście chciał w tym zakresie współpracować”.
Ekspertka wspomniała też, że spółka, w której pracuje angażuje się w budowanie Branżowych Centrów Umiejętności, czyli miejsc, gdzie wiele osób będzie miało szansę nabyć nowe, bądź podnieść swoje aktualne kompetencje zawodowe
„Branżowe Centra Umiejętności, które powstają w Polsce, różnią się od Centrów Kształcenia Zawodowego tym, że w tych pierwszych będą mogli się szkolić osoby dorosłe i to za darmo. Poza tym w szkoleniach i kursach będą mogli wziąć udział także uczniowie, studenci, jak i nauczyciele przedmiotów zawodowych”.
Mówiąc o zacieśnianiu więzi między edukacją a biznesem, należy też wspomnieć o wyzwaniach, z którymi muszą się mierzyć zarówno szkoły, jak i pracodawcy. Andrzej Chojnacki, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Licealnych nr 2 w Grodzisku Mazowieckim zauważył, że dzisiejsza młodzież często nie wykazuje zaangażowania i charakteryzuje się postawą roszczeniową:
„Młodzież zmieniła się trochę po okresie pandemii. Jest niezdyscyplinowana, niepunktualna, często nie przychodzą na zajęcia praktyczne, co powoduje wiele nerwów u pracodawcy. Poza tym młodzi ludzie są uzależnieni od telefonów. Zdarzają się przypadki, że odmawiają wykonywania poleceń, bo już to wczoraj zrobili albo tydzień temu i nie widzą potrzeby. Zdarzają się przypadki, że potrafią opuścić zakład pracy bez poinformowania pracodawcy. […] Jest to grupa roszczeniowa.
Ekspert zwrócił też uwagę, że poważnym problemem w procesie kształcenia jest brak nauczycieli niektórych zawodów.
Debata zakończyła się omówieniem najistotniejszych wniosków, które płynęły z dyskusji. Nikt nie miał wątpliwości, że kluczowe jest budowanie więzi między edukacją a biznesem. Chodzi o stworzenie systemu, który odpowiadałby zarówno na potrzeby uczniów, jak i pracodawców. Oczywiście obie strony muszą iść na kompromisy i szukać nowych, lepszych rozwiązań.
Instytut Badań Edukacyjnych jest mocno zaangażowany w budowanie współpracy pomiędzy biznesem a edukacją. W ramach projektu “Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce (ZSK6)” w każdym z województw działają eksperci ds. współpracy ze środowiskami branżowymi, którzy inicjują działania wspierające wypracowywanie modelowej współpracy pomiędzy edukacją a biznesem.
Moderator:
Organizatorem konferencji „Trendy, innowacje i wyzwania w branży logistycznej w regionie łódzkim” był Instytut Badań Edukacyjnych, a partnerem wspierającym Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Instytut Przedsiębiorczości Społecznej i Związek Pracodawców LODZistics Logistyczna Sieć Biznesowa Polski Centralnej to partnerzy merytoryczni konferencji.
Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce (ZSK6)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
#FunduszeUE
© 2024 Instytut Badań Edukacyjnych
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).