Pytania dotyczą trendów, innowacji i wyzwań, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, kompetencji, jakie są niezbędne do pracy w danym zawodzie, kierunków kształcenia i dobrych praktyk wynikających ze współpracy edukacji i biznesu. Prezentujemy praktyczne rozwiązania, w tym kwalifikacje wolnorynkowe i sektorowe. Pokazujemy dobre praktyki w walidacji i opisach kwalifikacji. Rozmawiamy o sektorowych ramach kwalifikacji, które z założenia powstają w myśl zasady „branża dla branży” i uwzględniają specyfikę danego sektora oraz aktualne trendy i kierunki rozwoju.
Pierwsze dwa odcinki z serii podcastów „Branża wczoraj, dziś i jutro” dotyczą branży budowlanej. Rozmówcami są eksperci uczestniczący w pracach nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Budownictwa.
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Budownictwa – dla kogo?, po co?, jakie daje korzyści?
Gość podcastu: dr inż. Zofia Kozyra – kierownik Zespołu Ekspertów SRK Bud, adiunkt na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, członek Sektorowej Rady Kwalifikacji w Budownictwie.
Fragmenty rozmowy:
Urszula Szulc: Sektor budownictwa jest szczególnym sektorem. Jaka jest Pani ocena zachodzących w nim zmian?
dr inż Zofia Kozyra: Sektor budownictwa, tak jak wszystkie inne sektory, zmienia się. Bardzo dużo dzieje się w zakresie cyfryzacji, zwłaszcza na etapach projektowania, przygotowywania inwestycji, ale też później – zarządzania tymi obiektami, które powstają. Bardzo dużą uwagę zwraca się teraz na tzw. zielone budownictwo czy zielone aspekty tych działań w budownictwie. Do tego wszystkie zmiany technologiczne, które zachodzą w innych branżach, też docierają do budownictwa, np. poprzez maszyny, które są coraz bardziej zautomatyzowane czy bardziej autonomiczne.
(…)
US: Zakładam, że jeżeli jest taki postęp technologiczny w sektorze, to z pewnością miało to swoje odzwierciedlenie w konstrukcji i w treści Sektorowej Ramy Kwalifikacji.
ZK: Przede wszystkim zmieniliśmy nieco układ, ponieważ minęło kilka lat od poprzedniej wersji…
US: Napisanej w 2017 roku?
ZK: Tak, a w 2019 roku włączonej do ZSK. W budownictwie dużo się zmieniło, no i się zmienia. W związku z tym staraliśmy się dodać takie zapisy, które na kilka lat do przodu będą aktualne.
US: A są uwzględnione zielone kompetencje? To teraz taki „modny” temat.
ZK: Tak, „modny”, a do tego ekologiczny i ekonomiczny. Coraz bardziej zwraca się uwagę na to, żeby oszczędzać źródła nieodnawialne i odzyskiwać materiały. I to wszystko staraliśmy się zawrzeć w tej Ramie.
(…)
US: W kontekście zachodzących zmian – czy w nowej wersji SRK Bud były one drastyczne, czy raczej kosmetyczne?
ZK: Kosmetyka to nie jest. Nie jest też drastycznie, bo sektor jest dosyć duży i zmiany wymagają dużych nakładów inwestycyjnych na oprzyrządowanie czy nabywanie urządzeń, maszyn do wprowadzania nowych technologii, ale też na dokształcanie ludzi. W tej chwili sektor cierpi też na braki kadrowe.
(…)
US: Czy SRK Bud może być użyteczna dla uczelni?
ZK: Może być użyteczna. Wprawdzie uczelnie czy szkoły branżowe mają swoje programy studiów, programy kształcenia, a w nich przygotowane efekty uczenia się, ale uczelnia – oprócz tego, że ma programy studiów, które zmieniają się nie tak często (…) – organizuje też studia podyplomowe, gdzie jak najbardziej mają zastosowanie SRK. Studia podyplomowe są dosyć krótkie, odpowiadają na bezpośrednie, aktualne potrzeby branży i mogą zostać przygotowane właśnie na bazie Sektorowej Ramy Kwalifikacji, gdzie się dobiera (czy będzie się dobierało) odpowiednie kwalifikacje, które zostaną zrealizowane w trakcie tego kształcenia, powiedzmy dwusemestralnego.
(…) Studia podyplomowe uzupełniają wykształcenie wyższe, czyli są po dyplomie co najmniej inżynierskim, a jednocześnie mogą być organizowane ad hoc, czyli nawet w ciągu roku można przygotować takie studia, jeśli jest na nie zapotrzebowanie. Na przykład zapotrzebowanie na dany podmiot Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czy jakiejś innej instytucji, która potrzebuje podwyższyć kompetencje w swoim zespole czy w jakimś środowisku.
US: A czy SRK Bud może być użyteczna w szkołach kształcących w szkolnictwie branżowym?
ZK: Tak, jak najbardziej, bo oprócz tego, że jest program kształcenia, który realizuje minima programowe, to te osoby, które się tam uczą, mogą nabywać nieco szersze kompetencje. Poza tym, że skończą szkołę, mogą jeszcze dodatkowo uzyskać jakiś dodatkowy certyfikat czy właśnie takie poświadczenie, że nabyły kwalifikacje nieco innego rodzaju. (…)