ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji
drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych.
Druk 3D jest obecnie jednym z wiodących trendów technologicznych. Jego dynamiczny rozwój otwiera nowe możliwości, a jednocześnie stawia przed nami liczne wyzwania. Nowe materiały i techniki produkcji wymagają ich ciągłej adaptacji do programów nauczania oraz egzaminów certyfikujących. Jednocześnie można zauważyć rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny. Przemysł oczekuje od absolwentów studiów i szkół średnich nie tylko solidnej wiedzy teoretycznej, lecz także umiejętności praktycznych, które pozwolą im od razu wejść na rynek pracy.
Zmiany w programach nauczania są nieuniknione. Szkoły i uczelnie muszą dostosowywać swoje programy do nowych technologii i wymogów rynku. Perspektywa przemysłu wskazuje na potrzebę pojawienia się kwalifikacji, które będą potwierdzały zdolności absolwentów do pracy z nowoczesnymi technologiami. Standardy i procedury certyfikacji umiejętności w kontekście druku 3D stają się coraz bardziej złożone, a dzieje się tak dlatego, że zapewnia to najwyższą jakość kształcenia i przygotowania zawodowego.
W kontekście egzaminów certyfikujących z druku 3D, umiejętności teoretyczne i praktyczne mają równorzędne znaczenie. Teoria dostarcza niezbędnej wiedzy na temat materiałów, technologii i procesów, podczas gdy praktyka pozwala na zastosowanie tej wiedzy w miejscu zatrudnienia. Równowaga między teorią a praktyką jest kluczowa w procesie walidacji umiejętności. Bez solidnego fundamentu teoretycznego praktyczne umiejętności mogą być niepełne lub niewłaściwie stosowane. Z kolei bez praktyki teoria pozostaje jedynie suchą wiedzą.
Przyszłość egzaminów z druku 3D wiąże się z wprowadzeniem innowacji i nowych technologii. Przewidujemy, że coraz większą rolę będą odgrywać nowe materiały oraz zaawansowane techniki produkcji. Wdrożenie tych zmian do procesu edukacji i certyfikacji wymaga równoczesnego rozwoju kadry naukowej. Współpraca z głównymi producentami drukarek i skanerów 3D umożliwia dostęp do najnowszych urządzeń przemysłowych, co znacząco podnosi jakość kształcenia i walidacji umiejętności.
Branże, które mogą być zainteresowane osobami posiadającymi kwalifikacje z druku 3D, to przede wszystkim: lotnictwo, motoryzacja, medycyna, przemysł jachtowy oraz media i rozrywka. Każda z tych branż korzysta z technologii druku 3D w różnorodny sposób, co stwarza szerokie możliwości zatrudnienia specjalistów.
Obecnie w ZSK dostępne są trzy kwalifikacje z druku 3D:
Pomysł utworzenia kierunku „Inżynieria Modelowania Przestrzennego” powstał na bazie 30-letniego doświadczenia edukacyjnego w szkolnictwie wyższym oraz wieloletniej współpracy z przemysłem. Przygotowanie treści programowych przedmiotów zawodowych i specjalistycznych opierało się na doświadczeniu w modelowaniu 3D oraz na efektach uczenia się z kilku tematycznych kwalifikacji rynkowych. Przeprowadzono szerokie rozpoznanie rynku pracy, konsultacje z przemysłem, branżą medyczną oraz administracją. Współpraca z czołowymi producentami oprogramowania do modelowania oraz drukarek i skanerów 3D miała kluczowy wpływ na ostateczny kształt programu. Wizyty na targach tematycznych oraz udział w wydarzeniach związanych z technologiami przyrostowymi pozwoliły na zebranie cennych opinii i sugestii od doświadczonych użytkowników technologii druku 3D z całego świata.
Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej dotyczącej “Wdrażania wytwarzania przyrostowego i inżynierii odwrotnej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji to historyczny moment dla branży druku 3D. Stanowi kamień milowy, który potwierdza znaczenie technologii druku 3D w nowoczesnym przemyśle. Dla profesjonalistów i entuzjastów tej technologii jest oznacza długo oczekiwane uznanie.
Wprowadzenie tej kwalifikacji do ZSK to wyraźny sygnał dla przedsiębiorców i inwestorów o stabilności oraz dobrych perspektywach technologii druku 3D. Firmy poszukujące specjalistów będą miały narzędzie umożliwiające weryfikację umiejętności i wiedzy potencjalnych pracowników, co zwiększy innowacyjność oraz konkurencyjność polskiej gospodarki.
W przypadku specjalistów formalna kwalifikacja zwiększa potencjał nowych możliwości zawodowych, dzięki potwierdzeniu ich umiejętności i wiedzy. Przedsiębiorcy zyskują pewność, że inwestują w ludzi z odpowiednimi kompetencjami, co jest istotne w kwestii bezpieczeństwa i efektywności wdrażanych innowacji.
Połączenie kwalifikacji ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji to wielka odpowiedzialność dla ośrodków edukacyjnych i instytucji certyfikujących. Wymaga to przygotowania adekwatnych programów szkoleniowych spełniających wysokie standardy. Jest to również szansa na rozwój nowych metod dydaktycznych i narzędzi, które przyspieszą implementację technologii druku 3D w różnych sektorach gospodarki.
Branża druku 3D stoi przed wieloma wyzwaniami, ale oferuje również ogromne możliwości. Decydujące znaczenie mają tutaj kwalifikacje wolnorynkowe, które umożliwiają potwierdzenie umiejętności i otwierają drzwi do nowych, dobrze płatnych zawodów. Integracja kwalifikacji z ZSK jest krokiem milowym, który z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju tej technologii.
#FunduszeUE
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji
drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych.
© 2024 Instytut Badań Edukacyjnych
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Właściciel/dyrektor zarządzający w Centrum Modelowania Przestrzennego, instytucji certyfikującej. Od ponad sześciu lat związany z rozwojem edukacji w zakresie nowoczesnych technologii, w obszarach związanych z Przemysłem 4.0: druk i skan 3D, integracja inteligentnych maszyn, systemów i metod wprowadzania zmian w procesach produkcyjnych w celu osiągnięcia większej efektywności. Członek zespołu opisującego kwalifikacje, egzaminator weryfikacji efektów uczenia się zgodnych z celami walidacji i zasadami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu i rozwoju międzynarodowej produkcji przemysłowej oraz w prowadzeniu inwestycji greenfield i brownfield. Doświadczenie zdobył, pełniąc obowiązki dyrektora fabryki w IKEA Industry, menedżera operacyjnego IMS Group oraz Reinertsen.