
ZSK 4/2024
Kujawsko-Pomorskie stawia na edukację morską

Interesujące, pełne szkolenie morskie i edukacyjne dzieci i młodzieży na najwyższym poziomie, ale również stworzenie możliwości do obserwacji fizycznych, biologicznych czy meteorologicznych – to główne cele innowacyjnego pomysłu samorządu województwa kujawsko-pomorskiego związanego z Kujawsko-Pomorską Szkołą pod Żaglami.
Projekt kluczowy Strategii
Przedsięwzięcie jest wpisane jako jeden z tzw. projektów kluczowych w Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia Przyspieszenia 2030+ i ma na celu rozszerzenie oferty edukacyjnej i kształtowanie kompetencji kluczowych, które są potrzebne każdej osobie do samorealizacji i rozwoju osobistego. Celem jest także kreowanie mody na zdrowy tryb życia i aktywne spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu w związku z zagrożeniami wynikającymi z chorób cywilizacyjnych, kryzysów psychicznych oraz uzależnień i podejmowania ryzykownych zachowań. Krzewienie wśród dzieci i młodzieży wiedzy i tradycji żeglarskich ma wpłynąć na integrację różnych placówek oświatowych oraz środowisk. Warto w tym miejscu podkreślić, że w okresie międzywojennym stolicą województwa pomorskiego był Toruń i stąd silne związki regionu z tradycjami morskimi. Dopiero w 1938 roku do regionu dołączono powiaty zachodnie (bydgoski)
i południowo-zachodnie oraz wschodnie (włocławski). Głównym narzędziem realizacji edukacji morskiej w województwie kujawsko-pomorskim ma być jacht morski żaglowo-motorowy. Zadanie budowy żaglowca zostało powierzone Kujawsko-Pomorskiemu Centrum Edukacji
i Innowacji w Toruniu (samorządowa instytucja kultury).
Na pokładzie żaglowca będą organizowane przede wszystkim rejsy edukacyjne m.in. po Bałtyku i Morzu Śródziemnym. Budowa jednostki przewidziana jest na lata 2025–2027. Odbiór
i przekazanie jednostki do użytkowania nastąpi w 2027 roku.
Z napędem hybrydowym
Kolejne etapy budowy jachtu obejmują opracowanie dokumentacji projektowej, m.in. projekt techniczny i wykonawczy, dokumentację powykonawczą, uzyskanie wymaganych uzgodnień w zakresie wynikającym z przepisów oraz budowę i wyposażenie żaglowca na podstawie sporządzonego projektu. Konieczne będzie także wykonanie prób morskich, dostarczenie certyfikatów zastosowanych materiałów i wbudowanych urządzeń oraz uzyskanie dla wybudowanej jednostki klasy od Towarzystwa Klasyfikacyjnego PRS. Jacht o planowanej długości 24 m i szerokości około 6,5 m pozwoli uzyskać odpowiednią kubaturę jednostki oraz dostateczną ilość miejsca na pokładzie. Wstępna koncepcja przewiduje trzy kajuty 4-osobowe, cztery kajuty 2-osobowe oraz dwie kajuty 1-osobowe. Głównym napędem będą żagle, natomiast projektowany będzie także napęd pomocniczy w postaci hybrydowego silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoli na zapewnienie jednostce zarówno napędu ekologicznego, jak i tradycyjnego. Napęd spalinowy jest niezawodny i zapewni jednostce autonomiczność i bezpieczeństwo żeglugi w skrajnych warunkach pogodowych, natomiast napęd elektryczny, który będzie korzystać z alternatywnych źródeł energii (paneli fotowoltaicznych z baterią akumulatorów), pozwoli zredukować zużycie paliwa dla napędu spalinowego do niezbędnego minimum. Jacht będzie wyposażony m.in. w kompas magnetyczny, kompas satelitarny, wiatromierz ze stacją pogodową czy echosondę nawigacyjną.
Będą przygotowywać posiłki, zwijać żagle i pełnić wachty
Jacht będzie można wykorzystać do rejsów bałtyckich, śródziemnomorskich lub oceanicznych w różnych częściach świata, z wyjątkiem stref polarnych w okresie zimowym. Żaglowiec ma uczestniczyć w imprezach żeglarskich i zlotach żaglowców oraz uroczystościach upamiętniających rocznice wydarzeń historycznych. W rejsach będzie brała udział uzdolniona młodzież, a także harcerze, młodzieżowi ratownicy wodni, strażacy działający w ochotniczych strażach pożarnych (OSP), wolontariusze, grupy defaworyzowane, młodzi sportowcy regionu, a także osoby z niepełnosprawnościami.
Młodzież na pokładzie będzie uczyła się samodzielności, odpowiedzialności za siebie, innych członków załogi i sprzęt oraz współpracy na pokładzie, w ramach której będzie musiała sumiennie wykonywać swoje obowiązki, aby razem osiągnąć oczekiwany efekt. Będzie też okazja do wykazania się kreatywnością, inicjatywą i sprytem, choćby w trakcie przygotowywania posiłków przyrządzanych z dostępnych produktów. Dla uczestników rejsów wyzwaniem będzie także radzenie sobie bez sprzętów elektronicznych i smartfonów. Żegluga umożliwi również prowadzenie różnorodnych obserwacji – fizycznych, biologicznych, meteorologicznych. Żeglowanie otwiera na nowe doświadczenia, oswaja z różnymi zadaniami i wdraża do radzenia sobie z wieloma trudnościami. Ma także wpływ na zdrowie i kondycję fizyczną.
Stypendyści pożeglowali
Województwo kujawsko-pomorskie ma już doświadczenie w organizacji rejsu dla uzdolnionej młodzieży. W styczniu bieżącego roku samorząd województwa kujawsko-pomorskiego ufundował rejs na STS „Pogorii” stypendystom trzech programów: „Prymus Pomorza i Kujaw”, „Humaniści na start” oraz „Prymusi Zawodu Kujaw i Pomorza”. Uczestnikami byli także przedstawiciele młodzieżowych środowisk harcerskich, szkół mundurowych oraz formacji ratownictwa wodnego. W rejsie po Morzu Śródziemnym trzydziestu sześciu marszałkowskim stypendystom z Kujaw i Pomorza towarzyszyło dwóch nauczycieli wyróżnionych w konkursie Kujawsko-Pomorski Lider Edukacji 2023 oraz dwóch koordynatorów kujawsko-pomorskich przyszkolnych obserwatoriów astronomicznych Astrobaz Kopernik. Celem rejsu było nie tylko rozwijanie umiejętności żeglarskich, ale również propagowanie aktywnego stylu życia oraz wspieranie osiągnięć młodzieży z regionu kujawsko-pomorskiego. Koordynatorzy Astrobaz przeprowadzali podczas rejsu zajęcia z obserwacji astronomicznych, które były okazją do zdobywania nowych umiejętności, ale również do poszerzania horyzontów naukowych. Rejs żaglowcem STS „Pogoria” trwał od 12 do 21 stycznia. Uczestnicy wyjechali z Torunia 12 stycznia, a już następnego dnia w Nicei weszli na pokład żaglowca. Zawinęli do portów Calvi na Korsyce oraz Santa Margherita, a swoją morską przygodę zakończyli w Genui. Do Torunia wrócili 21 stycznia. Wydarzenie miało istotny wpływ na rozwijanie żeglarskich pasji, aktywności fizycznej oraz promocję edukacji wśród młodzieży.
Program wychowania morskiego
Zorganizowane na żaglowcu różne formy aktywnego wypoczynku będą się łączyć ze zdobywaniem nowych doświadczeń i umiejętności. Rejsy morskie będą przeznaczone nie tylko dla doświadczonych żeglarzy, ale dla każdego, kto chce przeżyć morską przygodę. Organizowane będą rejsy stażowo-szkoleniowe, szkoleniowe połączone z nauką szkolną, naukowo-badawcze, turystyczne, firmowe i komercyjne. Rejsy szkolne połączą poznawanie morza i żeglugi na żaglowcu z ukierunkowaną nauką szkolną w zakresie programowym powiązanym z poznawaniem ekosystemu morskiego oraz nauką obejmującą biologię, fizykę, geografię, nawigację, matematykę, logistykę i języki obce. Dzieci i młodzież będą uczestniczyć w programach wychowania morskiego wpływających na osobowość, postawy, cechy i hierarchię wartości uczestników, kształtujących charakter i kompetencje społeczne, ale również połączonych z nauką i zwiedzaniem świata. Nie do przecenienia jest wpływ żywiołu morza na kształtowanie charakterów i kreowanie nowych kierunków zainteresowań młodzieży znudzonej łatwością życia i nieograniczoną dostępnością wirtualnej rozrywki oraz tzw. młodzieży trudnej, potrzebującej odnalezienia własnego miejsca w świecie.
Źródła:
Trwa rejs żaglowcem STS Pogoria po wodach Morza Śródziemnego. Nasz dziennikarz na pokładzie. Gazeta Pomorska. 16.01.2024 r.
Najzdolniejsi uczniowie z Kujawsko-Pomorskiego w nagrodę pływali żaglowcem „Pogoria”. Gazeta Pomorska. 25.01.2024 r.
Dar Kujaw i Pomorza, nasza szkoła pod żaglami, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. 9 grudnia 2024 r.
#FunduszeUE