Jakie kompetencje potrzebne są do pracy w IT?

Żyjemy w czasach niezwykle szybkiego rozwoju nowych technologii. Ale technologie nie rozwijają się same, zawsze stoi za nimi człowiek. Dlatego zwłaszcza w tej branży niezwykle ważne jest nabywanie nowych kompetencji – nie tylko specjalistycznych, ale również tzw. miękkich. Jakie kompetencje powinien posiadać pracownik branży IT?

Analityczne myślenie

Zdolności analityczne i umiejętność logicznego myślenia są niezwykle istotne dla każdego pracownika branży IT. Musi on np. umieć rozpoznawać składowe danego zagadnienia i dostrzegać zależności w strukturach kodu – kod musi być logiczny i sensowny, aby ograniczyć ilość poprawek.

Umiejętność pracy w zespole

W branży IT nad projektem zazwyczaj pracuje kilka lub kilkanaście osób. Dopiero dzięki współpracy całego zespołu możliwy jest sukces przedsięwzięcia. Niezwykle ważna jest więc efektywna komunikacja między współpracownikami, a na stanowisku managerskim właściwe delegowanie zadań.

Umiejętność pracy pod presją

Praca w branży IT wiąże się z różnego typu zadaniami, na wykonanie których jest ściśle określony czas. Specjaliści muszą przestrzegać deadline’ów, bo to ma często kluczowy wpływ na powodzenie projektów. Praca w IT może więc okazać się stresująca, zwłaszcza dla początkujących, dlatego warto już od początku uczyć się dobrej organizacji pracy, by móc oszacować, ile czasu zajmie wykonanie danego zadania.

Kreatywne podejście do wykonywanych zadań

Oprócz kompetencji twardych, ściśle związanych z rodzajem wykonywanej pracy, dla pracodawców liczy się także kreatywność i umiejętność generowania oryginalnych rozwiązań. Dla firmy to szczególnie ważne przy nietypowych zamówieniach czy skomplikowanych projektach, w których ważny jest dobry pomysł.

Chęć rozwoju

Branża IT bardzo dynamicznie się zmienia, dlatego w tym zawodzie niezwykle ważne są otwartość na nowe wyzwania i chęć nauki. Aby odnieść sukces w tej dziedzinie, warto poszerzać wiedzę dotyczącą nowych technologii. Człowiek uczy się przez całe życie, dlatego nawet osoby, które nie mają wykształcenia kierunkowego, ale mają pasję, mogą skończyć odpowiednie kursy, szkolenia i rozpocząć pracę w IT.

Jak zacząć pracę w IT?

Zastanów się, które z wymienionych cech masz, a także co umiesz i potrafisz. Pamiętaj, że w branży IT liczą się nie tylko umiejętności programowania, kwalifikacji związanych z branżą IT jest coraz więcej. Warto czytać oferty pracy i to, czego wymagają pracodawcy. Jeśli nie masz jakiejś umiejętności, pomyśl, czy i jak możesz ją zdobyć. To może być łatwiejsze, niż myślisz. Można uczyć się samemu, można skorzystać z wielu kursów i szkoleń. Ważne jednak, żeby później udowodnić pracodawcy, że naprawdę posiadasz wiedzę i umiejętności. Z pomocą przychodzi tu Zintegrowany System Kwalifikacji. Na jego stronie znajdziesz bardzo dużo kwalifikacji, nie tylko z branży IT. Każda z nich jest dokładnie opisana, przy każdej są też podane wymagania, co trzeba umieć i potrafić, żeby ją zdobyć. I – co bardzo ważne – gdzie i jak postarać się o potwierdzenie swoich umiejętności wiarygodnym certyfikatem.  

Certyfikat, o którym możesz przeczytać na stronie ZSK, jest rozpoznawany zarówno w Polsce, jak i za granicą. Może więc otworzyć Ci drzwi również do kariery międzynarodowej.

Przeczytaj również: Jak się przebranżowić – od czego zacząć?

Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat

Facebook
Twitter
LinkedIn