Jak znaleźć pracę?

Osoba, która nie może znaleźć zatrudnienia lub straciła pracę, powinna zainwestować w swój rozwój. Warto również sprawdzić i zaktualizować swoje CV. Dobrym pomysłem jest też stworzenie portfolio w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, które pozwoli zaprezentować swoje umiejętności i osiągnięcia. 

Przy poszukiwaniu ofert pracy korzystaj z dedykowanych portali tematycznych oraz kanałów social media. Zasięgnij też informacji o wolnych stanowiskach wśród znajomych. Osoba bezrobotna ma wiele możliwości, by zwiększyć swoje szanse na znalezienie zatrudnienia.

Jak znaleźć pierwszą pracę?

Stwórz dokumenty aplikacyjne. Przede wszystkim musisz przygotować CV. Prawodawca może też wymagać od Ciebie listu motywacyjnego. Napisz w nim, dlaczego Twoim zdaniem właśnie Ciebie powinien zatrudnić pracodawca, jakie odniesie z tego korzyści. Oba te dokumenty muszą być dopracowane, gdyż są wizytówką kandydata. CV powinno zawierać dane osobowe i kontaktowe oraz zgodę na ich przetwarzanie, informacje o wykształceniu, posiadanych umiejętnościach oraz dotychczasowym doświadczeniu zawodowym.  CV musi być przejrzyste, czytelne i poprawne pod kątem językowym. 

W wielu branżach przydatne będzie także portfolio. Nie wiesz, jak je wykonać? Skorzystaj z bezpłatnego i prostego narzędzia Moje Portfolio. Służy ono do gromadzenia dowodów na posiadanie konkretnych umiejętności – takich jak świadectwa, certyfikaty,  przykładowe prace, zdjęcia czy projekty. 

Dzięki temu prostemu w obsłudze narzędziu zgromadzisz w jednym miejscu swoje najważniejsze dokonania. W Moim Portfolio można wygodnie porządkować cały materiał i nim zarządzać tworzyć teczki, segregować i udostępniać. Na tej podstawie można także stworzyć CV oparte na efektach uczenia się. 

Dobre CV oraz list motywacyjny powinny być dopasowane do danej oferty pracy. Nie aplikuj wszędzie,  najpierw dokładnie zapoznaj się z każdym ogłoszeniem i oczekiwaniami pracodawcy. 

Jak znaleźć pracę bez doświadczenia?

Szukaj aktywnie. Załóż profil zawodowy oraz korzystaj z nowoczesnych kanałów social media, zamów newsletter na  portalach z ogłoszeniami i nowymi ofertami, pytaj znajomych o wakaty. Jeśli nie wiesz, jak szybko znaleźć pracę, na pewno pomocne okażą się nowoczesne narzędzia. Warto też zbudować bazę kontaktów profesjonalnych (networking), m.in. poprzez portal LinkedIn.

Aplikuj do firmy mimo braku ogłoszenia. Wykaż się inicjatywą i wyślij lub zanieś aplikację do firmy, w której aktualnie nie jest prowadzona rekrutacja. Może okazać się, że Twoja aplikacja zwróci na Ciebie uwagę i potencjalny pracodawca zaprosi Cię na rozmowę. 

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej. Zadbaj o właściwe zaprezentowanie swoich umiejętności i atutów, ale także o ubiór i wygląd. Przygotuj się też na pytania, jakie na pewno padną na rozmowie kwalifikacyjnej – m.in. o wynagrodzenie, umiejętności czy oczekiwania względem pracodawcy. 

Warto wykazać się znajomością firmy, dlatego dobry research to podstawa przed spotkaniem. Powinieneś umieć wyjaśnić, dlaczego zainteresowała Cię oferta od konkretnego pracodawcy. Nie daj się zaskoczyć na rozmowie, a jeśli tak się stanie – postaraj się tego nie okazać. Opisanie siebie i nakreślenie swojej ścieżki zawodowej językiem korzyści doceni każdy pracodawca. 

Jak znaleźć pracę bez doświadczenia?

Jeśli nie masz doświadczenia zawodowego, staż w firmie pozwoli Ci je zdobyć. Dzięki niemu też poznasz swoje obowiązki w praktyce, rozwiniesz posiadane umiejętności i zdobędziesz nowe. Po ukończeniu szkoły możesz odbyć wolontariat, który również pozwoli zdobyć pierwsze doświadczenia.

Jak szybko znaleźć pracę? Ciągły rozwój to większa skuteczność 

Staraj się cały czas inwestować w swój rozwój i wykorzystuj swój potencjał. To postawa zgodna z ideą uczenia się przez całe życie. Jeśli masz czas wolny, wykorzystaj go na naukę języka obcego lub zdobycie nowych kwalifikacji, które są pożądane na rynku pracy. 

Wszystkie działania związane z szukaniem pracy staraj się łączyć z doszkalaniem się w różnych dziedzinach. Osoby bezrobotne znajdą czas na kursy stacjonarne lub online, lekturę poradników lub prowadzenie bloga oraz zawodowych profili w social mediach. Rekruterzy chętnie wybierają osoby z pasją i zainteresowaniami, gdyż są one często bardziej zaangażowane w wykonywanie swoich obowiązków. 

Postaw na formalne potwierdzanie kompetencji

Wejdź na Zintegrowany System Kwalifikacji, gdzie znajdziesz cenne informacje na temat rozwoju i potwierdzania kompetencji. ZSK pomoże w obraniu właściwego kierunku rozwoju, znalezieniu pracy lub zmianie zawodu, a także w planowaniu kariery zawodowej. Umożliwi też znalezienie szkoleń i porównanie ich jakości oraz zaprezentowanie posiadanych kwalifikacji w formie portfolio, które następnie można pokazać przyszłym pracodawcom.

Podobne wpisy:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Close Menu
X
Skip to content