ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji
drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych.
Aby utrzymać jakość i efektywność kształcenia w technikach, dyrektorzy sięgają po różnorodne rozwiązania, np. wprowadzają elementy kształcenia dualnego, realizują projekty innowacyjne, a od roku z wielką nadzieją patrzą na Branżowe Centra Umiejętności.
W strategiach przygotowywanych na potrzeby rynku pracy, publikowanych przez wojewódzkie urzędy pracy i samorządy lokalne, podkreśla się wyraźnie brak dopasowania pomiędzy kierunkami kształcenia a potrzebami rynku pracy. Żeby przeciwdziałać temu zjawisku, szkoły zawodowe powinny upowszechniać model kształcenia dualnego, czyli:
Podstawowym rozwiązaniem jest transfer wiedzy do praktyki. W ten sposób promuje się kształcenie niezbędne na lokalnym bądź krajowym rynku pracy, zgodnie z jego potrzebami. Odpowiedzią na to są powstające właśnie Branżowe Centra Umiejętności, a także Zintegrowany System Kwalifikacji. Zarówno BCU, jak i ZSK mają pomóc osobom wkraczającym na rynek pracy oraz pracownikom, którzy chcą się przekwalifikować, wdrożyć prostą ścieżkę: pokaż, co potrafisz i potwierdź to dokumentem.
Warto sięgać po Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji i kwalifikacje rynkowe, planując własny rozwój zawodowy. Popularne stwierdzenie, że uczyć się musimy przez całe życie, to już trend cywilizacyjny. Nacisk na stałe podnoszenie kwalifikacji, samodzielne działania oraz powiększanie zasobu doświadczeń i umiejętności stają się normą. Edukacja zawodowa musi być ustawiczna. Technologia pędzi w zawrotnym tempie, a szkoły zawodowe nie są w stanie za nią nadążyć. Lukę tę znakomicie wypełniają powstające właśnie Branżowe Centra Umiejętności.
BCU to nowoczesne ośrodki kształcenia zawodowego, świetnie wyposażone zgodnie z sugestiami właściwego dla danej dziedziny partnera branżowego. Będą to miejsca planowania kariery, dokształcania oraz dialogu na linii szkoła – pracodawca. Pośród ponad 100 takich ośrodków w Polsce dwa z nich będą dedykowane spawalnictwu: BCU w Staszowie i w Krośnie. Ten drugi będzie przygotowywał kadry zajmujące się spawaniem sieci gazowniczych.
Pierwszą z cyklu ogólnopolskich konferencji poświęconych tym działaniom Instytut Badań Edukacyjnych zorganizował w Kielcach. Dlaczego pierwsza z wielu zaplanowanych konferencji dotyczy spawalnictwa? Spawalnictwo to kluczowa branża dla wielu sektorów przemysłu, a wykwalifikowani specjaliści są tu bardzo poszukiwani. Ponadto sama branża bardzo się zmienia z uwagi na swój wielopłaszczyznowy charakter. Spawanie laserowe, robotyczne oraz spawanie metodami hybrydowymi wchodzą prężnie na rynek pracy, a w edukacji wciąż omawiane są metody tradycyjne. To musi się zmienić. Szkolenia powinny obejmować zarówno nowe technologie spawalnicze, jak i aktualizacje przepisów bezpieczeństwa czy zarządzania jakością. Rozwój nowych technologii w spawalnictwie, choć przynosi wiele korzyści, stawia również wiele wymagań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom i pracownikom. Tworzenie jednostek edukacyjnych nie obejdzie się bez współpracy szkoły i pracodawców. Nie bez znaczenia pozostają też koszty takiego kształcenia.
Rynek pracy dla spawalników charakteryzuje się stabilnym wzrostem i zapewnia dobre wynagrodzenia z wieloma benefitami. Przede wszystkim jednak jedna umiejętność daje możliwości ścieżek kariery w różnych miejscach. Są to:
Co ważne, z uwagi na tak duży zakres kwalifikacje te mogą zdobywać zarówno mężczyźni, jak i kobiety (spawanie artystyczne i metody wymagające mniejszego obciążenia fizycznego, np. MIG/MAG).
Branżowe Centra Umiejętności rozwiążą wiele problemów, przed którymi stoją obecnie dyrektorzy szkół zawodowych. Pozwolą na innowacyjne kształcenie zgodnie z Krajową Ramą Kwalifikacji i kwalifikacjami rynkowymi. Zapewnią poprawę jakości i efektywności kształcenia.
#FunduszeUE
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji
drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych.
© 2024 Instytut Badań Edukacyjnych
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Joanna Kubit ukończyła Akademię Pedagogiczną w Krakowie i wiele form doskonalenia zawodowego w obszarze edukacji. Od 2011 roku jest dyrektorem ZSNG. Prowadzi szkołę branżową we współpracy z pracodawcami w ramach Grupy Kapitałowej Orlen S.A. Wdraża wiele innowacji programowych w trosce o jakość i efektywność kształcenia zawodowego.