Getting Things Done – sposób na zorganizowaną pracę

Ciągłe zmiany na rynku pracy sprzyjają tym, którzy zdobywają nowe kompetencje i stale uczą się nowych zagadnień. Nauka w połączeniu z życiem rodzinnym lub zawodowym często jednak wiąże się z długą listą zadań. Jak sobie poradzić w natłoku obowiązków? Z pomocą przychodzi metoda Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Opiera się ona na kilku zasadach, które pomagają skutecznie realizować nawet sporą liczbę projektów naraz.

Jakie korzyści daje metoda GTD?

Zgodnie z założeniami jej twórcy, Davida Allena, Getting Things Done uwalnia umysł. Wynika to z tego, iż natłok zadań uniemożliwia swobodną i efektywną działalność. Sama świadomość tego, że w „kolejce zadań” czeka długa lista nieuporządkowanych obowiązków, powoduje, że mózg działa mniej skutecznie. Procesuje nadmiar zadań, zamiast skupić na efektywnym działaniu. Dlatego gromadzenie i selekcja listy obowiązków bardzo ułatwia dalsze działanie. Pozwala zapanować nad chaosem.

Metoda GTD w praktyce

Getting Things Done opiera się na konkretnych, twardych założeniach. Jest prosta, lecz wymaga konsekwencji i przełamania standardowego podejścia. Wychodzi poza obszar dziennej check listy. Pomaga złapać kontrolę nad swoimi zadaniami dzięki konieczności zebrania wszystkich spraw w jednym miejscu, a następnie skategoryzowania,  przeanalizowania ich wagi i rodzaju aktywności.

Metoda GTD – 5 procesów

  • Zgromadź w jednym miejscu WSZYSTKIE sprawy, które angażują Twoją uwagę. Odzyskasz kontrolę nad przebiegiem wszystkich swoich projektów.
  • Analizuj ich znaczenie i określ, co należy dalej zrobić z daną sprawą: zrealizować od razu, później lub wcale.
  • Porządkuj, czyli wprowadź kategorie spraw i przypisz do nich zadania.
    Metoda GTD proponuje 7 grup spraw: listę projektów, materiały pomocnicze dla projektów, działania i informacje z kalendarza, listy najbliższych działań, listy spraw oczekiwanych, materiały referencyjne, lista spraw na kiedyś.
  • Przeglądaj regularnie swoje zapisy. Weryfikuj rzeczywistość, wyrzucaj nieaktualne zadania. Wprowadzaj nowe wątki.
  • Wykonuj działania, opierając się na wcześniejszym podziale zadań. Pamiętaj wówczas o dostępnych zasobach czasowych i energetycznych, które są potrzebne do realizacji każdego z nich. Szybciej podejmiesz trafne decyzje.

Ważny szczegół, dzięki któremu podniesiesz swoją efektywność

Framework GTD Davida Allena szczegółowo opisuje każdy z powyższych procesów. Książka, której jest autorem, wyczerpuje wszystkie wątki i rozwiewa szereg wątpliwości, które pojawiają się podczas analizy tej metody. Jedno z założeń tej metody zakłada na przykład, że warto pozbywać się bardzo krótkich tematów możliwie jak najszybciej. Jeśli wiesz, że sprawa zajmie Ci najwyższej 2 minuty —  wykonaj ją od razu. Dzięki temu uwolnisz swój umysł od natłoku myśli takich jak: „muszę jeszcze coś zrobić”. Taki stan bardzo źle wpływa na produktywność, natomiast realizacja zadań oczyszcza umysł i pozwala skierować całą energię na działanie.

Kiedy warto wdrażać metodę GTD?  

Efektywne zarządzanie czasem pomaga skutecznie realizować zadania i doprowadzać projekty do końca. Getting Things Done jest szczególnie przydatny dla tych, którzy nie zakończyli edukacji na etapie szkoły, ale przez całe życie zdobywają nowe kompetencje i rozwijają umiejętności. Mądre zarządzanie czasem pozwala pogodzić pracę zawodową, obowiązki domowe i zdobywanie nowej wiedzy.

Jeśli jesteś wśród tych aktywnych osób, które stale szukają nowych dróg dla siebie, pamiętaj, że wszelkie zdobywane na przestrzeni lat umiejętności warto uwierzytelnić. To twój kapitał, który może Ci się przydać w wielu sytuacjach zawodowych. Możesz w tym celu skorzystać z narzędzi, jakie oferuje Zintegrowany System Kwalifikacji. Powstał on m.in. po to, by wspierać ludzi, którzy chcą się rozwijać zawodowo, wejść lub powrócić na rynek pracy. Na stronie ZSK można znaleźć opisy wielu kwalifikacji funkcjonujących na rynku pracy. Oprócz dokładnego opisu, znajdziesz tam informacje, jak zdobyć wiarygodny certyfikat danej kwalifikacji. Ważne jest to, że nie zawsze trzeba kończyć kurs, szkolenie czy studia. Jeśli masz wiedzę i doświadczenie z danej dziedziny, możesz po prostu podejść do egzaminu. Wszystkie wymagania są tam dokładnie opisane.  

W przygotowaniu do zdobycia kwalifikacji, a także w planowaniu i porządkowaniu różnych swoich projektów metoda Getting Things Done może się okazać bardzo przydatna.

ZSK w pigułce – zobacz filmiki “krok po kroku” przez świat kwalifikacji

Facebook
Twitter
LinkedIn