Czym jest system CRM i jak z niego korzystać?

CRM to narzędzie wspierające sprzedaż towarów i usług. Pozwala zarządzać relacjami z klientem oraz umożliwia kontrolę nad łańcuchem dostaw. Właśnie dlatego stanowi niezbędne narzędzie pracy sprzedawców i handlowców w dużych firmach, w których obsługa klienta i relacja z nim bezpośrednio wpływa na osiągane wyniki sprzedażowe.

System CRM jest równie chętnie wykorzystywany w mniejszych przedsiębiorstwach. Jeśli chcesz wiedzieć, czym dokładnie jest CRM – definicja opisana została w dalszej części artykułu.

CRM – co to jest?

CRM (z ang. Customer Relationship Management) to system zarządzania relacjami z klientami. Co to oznacza w praktyce? W CRM zapisywane są dane dotyczące aktualnych, byłych i potencjalnych klientów, które mogą pomóc w ich grupowaniu, a tym samym w dostosowywaniu narzędzi i rozwiązań niezbędnych w kontakcie z nimi. Oprócz bazowych danych zamieszcza się tu również historię współpracy z firmą, dokumentację, notatki ze spotkań, aktualne zadania do wykonania przez pracowników czy prognozowanie zachowań klientów. Zebranie tych informacji w jednym miejscu umożliwia zindywidualizowanie podejścia do klienta oraz uporządkowanie i monitorowanie działań pracowników. To jednak nie wszystko!

System CRM – jakie przynosi korzyści?

  • Porządkuje wiedzę o klientach – dzięki temu można tworzyć najlepsze oferty sprzedażowe, zwiększając przewagę firmy nad konkurencją.
  • Pilnuje harmonogramu – daje możliwość wprowadzenia jednorazowych i cyklicznych zadań w budowaniu relacji z klientem; umożliwia ich śledzenie, zapisywanie w historii czy przypominanie o ich wykonaniu.
  • Generuje raporty i analizy – odnotowane, mierzalne działania w relacji z klientami pozwalają na dokładną analizę sprzedaży oraz efektywności działań pracowników, a w konsekwencji sprawniejszą obsługę klienta i skuteczniejsze zarządzanie kontaktami.
  • Usprawnia pracę poprzez automatyczne wypełnianie danymi dokumentów wygenerowanych z wcześniej zapisanych szablonów. Przykładowo firma szkoleniowa może generować gotowe listy obecności na szkoleniu, dyplomy i zaświadczenia uczestnictwa, faktury etc.

Jak zdobyć kwalifikacje do pracy z systemem CRM?

Jeśli szukasz miejsca z rzetelnymi informacjami na temat różnych kwalifikacji: dokładny ich opis, możliwości szkolenia i zdobycia wiarygodnego certyfikatu, zajrzyj na stronę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Jedną z wielu kwalifikacji, jakie tam znajdziesz, jest właśnie zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM. Dowiesz się tam, co musisz wiedzieć i umieć, żeby zostać certyfikowanym specjalistą z tej dziedziny.

Komu przyda się znajomość systemu CRM?

System CRM będzie szczególnie przydatny osobom, które pracują w dziale obsługi klienta, marketingu, zamówień publicznych, na stanowiskach handlowców czy pracowników działu zamówień publicznych. Jego znajomość na pewno przyda się też tym, którzy chcą podjąć pracę w firmach i przedsiębiorstwach, które już korzystają z systemu CRM w zakresie szeroko rozumianych relacji z klientami w takich branżach, jak między innymi sprzedaż, eksport, marketing, e-commerce, opieka zdrowotna, administracja czy logistyka.

Warto nieustannie zdobywać nowe umiejętności, a obsługa narzędzi takich jak CRM wydaje się w obliczu potrzeb nowoczesnej gospodarki szczególnie cenna.

Mapa kwalifikacji ZSK. Wybierz branżę i zdobądź certyfikat

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn