Kompetencje społeczne mają znaczenie – jak uczelnie mogą je walidować?

kolaż: graficzne przedstawienie mózgu wpisane w zdjęcie żarówki
Jak potwierdzać kompetencje społeczne zdobywane na studiach podyplomowych i jak w tym pomaga ZSK? O tym rozmawiali eksperci i przedstawiciele uczelni podczas seminarium informacyjnego IBE PIB.

Kompetencje społeczne coraz częściej decydują o sukcesie zawodowym. Podczas seminarium wspólnie z uczestnikami zastanawialiśmy się, jak uczelnie mogą skutecznie je rozpoznawać, walidować i rozwijać.

Wnioski ze spotkania

  1. Kompetencje społeczne to jeden z elementów kwalifikacji i podlega walidacji, podobnie jak wiedza i umiejętności praktyczne. Jak tworzyć narzędzia, aby móc w sposób wiarygodny walidować kompetencje społeczne? Odpowiedzi należy szukać wspólnie z ekspertami ze szkół wyższych.
  2. Wymiana doświadczeń między uczelniami to siła. Dzielenie się doświadczeniem, wspólne projekty i wymiana praktyk skracają drogę od pomysłu do wdrożenia i wzmacniają całą społeczność akademicką.
  3. Kwalifikacje nadawane po ukończeniu studiów podyplomowych lub kwalifikacje wolnorynkowe są doskonałym uzupełnieniem kwalifikacji pełnych i stwarzają nowe możliwości rozwoju kariery zawodowej.

O czym mówiliśmy

Seminarium otworzyła Agnieszka Grabowska, ekspertka kluczową ds. wspierania rozwoju oferty kwalifikacji funkcjonujących w ZSK (ZSK6 / IBE PIB), wprowadzając uczestników w tematykę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

O roli kompetencji społecznych w rozwoju zawodowym i osobistym mówił Maciej Tauber, lider projektu ZSK6 (IBE PIB).

Następnie, dr hab. Dawid Maria Osiński, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, zaprezentował wyniki pilotażu walidacji kompetencji społecznych w naukach humanistycznych na przykładzie filologii polskiej. Wystąpienie wywołało dyskusję o tym, jak łączyć metody naukowe z praktyką edukacyjną.

O formalnych aspektach włączania do ZSK kwalifikacji nadawanych po studiach podyplomowych mówiła dr Małgorzata Musialik (ZSK6 / IBE PIB), a Sławomir Kozieł (ZSK6 / IBE PIB) omówił kolejne etapy i wymagane dokumenty w procedurze włączenia.

W drugiej części dnia, Emilia Danowska-Florczyk, zastępczyni liderki projektu ZRK3 (IBE PIB) i Bartłomiej Głowacki (ZRK3 / IBE PIB) pokazali, jak narzędzia Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji mogą ułatwić przygotowanie opisów kwalifikacji i ich zgłaszanie do rejestru.

Spotkanie zamknęła otwarta dyskusja prowadzona przez Iwonę Caputę (ZSK6 / IBE PIB), poświęcona roli kompetencji społecznych w edukacji i na rynku pracy.

Dlaczego to ważne

Kompetencje społeczne – takie jak umiejętność współpracy, komunikacji, rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji – coraz częściej decydują o sukcesie zawodowym. Uczelnie, które potrafią je dobrze rozpoznać i potwierdzić, wzmacniają wartość swoich programów kształcenia i lepiej przygotowują absolwentów do zmieniającego się rynku pracy.

Zintegrowany System Kwalifikacji daje uczelniom konkretne narzędzia do opisywania i potwierdzania efektów uczenia się – także tych z zakresu kompetencji miękkich. Dzięki temu możliwe jest nie tylko uporządkowanie kwalifikacji nadawanych po studiach podyplomowych, ale też większa przejrzystość i uznawalność kompetencji w całym systemie edukacji i na rynku pracy.

Seminarium „Szlakiem kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych – jak potwierdzać kompetencje społeczne” zgromadziło przedstawicieli szkół wyższych, biur karier, centrów transferu wiedzy oraz doradców zawodowych. Spotkanie było częścią projektu ZSK6 i miało charakter otwarty – uczestnicy mogli nie tylko posłuchać ekspertów, ale także włączyć się w dyskusję o praktycznych aspektach wdrażania ZSK w szkolnictwie wyższym.

Spotkanie odbyło się 30 października 2025 r. w Warszawie.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn