„Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania”

grafika przedstawiająca dłoń dokładającą ostatni puzzel do układanki
Ekspertyza wskazuje możliwe kierunki rozwoju zewnętrznego zapewniania jakości kwalifikacji w ZSK.

Tworząc przestrzeń do budowania standardów opartych na wiedzy, doświadczeniu i dialogu, jest również ważnym wkładem we wzmacnianiu wiarygodności i przejrzystości ZSK.

Od 2024 r., zgodnie z nowelizacją Ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy pełni nową, ważną funkcję – podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Oznacza to, że IBE PIB został ustawowo zobowiązany do wspierania jakości walidacji i certyfikowania kwalifikacji sektorowych nadawanych przez Branżowe Centra Umiejętności.

W odpowiedzi na te zmiany powstała ekspertyza, która ma stanowić merytoryczne wsparcie dla IBE PIB, a także być punktem wyjścia do przyjęcia modelu prac w roli podmiotu zewnętrznego zapewniania jakości. Dokument został podzielony na trzy główne części: typologię działań w obszarze zewnętrznego zapewniania jakości, cztery zagraniczne studia przypadku oraz rekomendacje dla IBE PIB jako nowo powołanego podmiotu pełniącego tę funkcję. Przeanalizowano rozwiązania przyjęte w Australii, Niemczech, stanie Nowy Jork (USA) oraz w Anglii, co pozwala spojrzeć na zagadnienie z szerokiej, międzynarodowej perspektywy.

>>>>> Pobierz i czytaj: https://kwalifikacje.edu.pl/przeglad-rozwiazan-zagranicznych-i-rekomendowane-modele-zewnetrznego-zapewniania-jakosci-walidacji-i-certyfikowania/

W 2022 r. Rada Unii Europejskiej zaakceptowała polski Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego głównym celem strategicznym jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki, utraconego w wyniku pandemii, a także wsparcie trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższej perspektywie czasowej. W ramach tego planu powstały BCU – ich zadaniem jest odpowiadanie na potrzeby nowoczesnej gospodarki w poszczególnych branżach poprzez zapewnienie przestrzeni dla innowacyjnej i trwałej współpracy biznesu z edukacją zawodową na wszystkich poziomach kształcenia zawodowego, a także wdrożenie koncepcji doskonałości zawodowej w polskim systemie kształcenia zawodowego.

„Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania” jest szansą do przygotowania i rozwijania standardów zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania w duchu wzajemnej współpracy i wyciągania wniosków.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn