
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Specjalizująca się w dostarczaniu kompleksowych narzędzi z zakresu cyberbezpieczeństwa zielonogórska firma Perceptus w ramach prowadzonej działalności współpracuje z wieloma różnymi podmiotami, począwszy od producentów renomowanych rozwiązań, poprzez organizacje branżowe (w tym klastry) oraz typu IOB (instytucje otoczenia biznesu), aż po podmioty z sektora nauki i szkolnictwa. Współpraca z tymi ostatnimi przebiega zarówno na polu nauki (w kontekście opracowania innowacji i rozwoju technologii z obszaru cybersecurity), jak i w obszarze dotyczącym aspektów stricte edukacyjnych.
Branża cyberbezpieczeństwa wymaga dość konkretnych umiejętności – głównie technicznych, w tym znajomości wielu zagadnień z informatyki czy specyficznych narzędzi informatycznych. Studia dają świetne podstawy, ale osoba, która chce wejść do branży cybersecurity, musi włożyć wiele dodatkowego wysiłku w samodzielną naukę.
Studia to bardzo dobre miejsce na rozpoczęcie budowania własnych kompetencji. Wykłady i syntetyczne laboratoria bazujące na akademickich przykładach i scenariuszach przygotowanych na potrzeby zajęć z powodzeniem są uzupełniane przez firmy oferujące praktyki, w trakcie których studenci mogą zmierzyć się z realnymi problemami branży i praktycznymi zagadnieniami, o których na co dzień się uczą. Dodatkową szansą na pogłębienie wiedzy są realizowane przez studentów prace zaliczeniowe, które również można przygotować w ramach kooperacji z firmami. Osoby oddelegowane z poszczególnych firm do współpracy z uczelniami pomagają studentom w tym zakresie, kładąc przy tym nacisk na bardziej praktyczny wymiar ich prac zaliczeniowych. Kolejną możliwością budowania kompetencji przez studentów są koła naukowe, praktyki oraz płatne staże, a także wsparcie przy pisaniu prac dyplomowych (patronackich i zamawianych).
Firma Perceptus wspiera Uniwersytet Zielonogórski przy realizacji studiów podyplomowych na kierunku cyberbezpieczeństwo. Przedstawiciele firmy, wykorzystując swoje doświadczenie we współpracy edukacyjnej oraz bogatą wiedzę branżową, aktywnie uczestniczą w tworzeniu planu zajęć studiów. Dodatkowo specjaliści z firmy oraz z podmiotów współpracujących – praktycy z wieloletnim doświadczeniem i ogromną wiedzą – prowadzą zajęcia na studiach podyplomowych.
Realizowane wspólnie z Wydziałem Nauk Inżynieryjno-Technicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego studia podyplomowe stanowią naturalną kontynuację dotychczasowych działań edukacyjnych skierowanych do studentów i osób zainteresowanych tematyką cyberbezpieczeństwa. Inicjatywa ta, rozwijana m.in. w ramach kolejnych edycji Akademii Perceptus, ewoluowała i była sukcesywnie dostosowywana do oczekiwań uczestników. W ostatnich latach istotnym elementem programu stały się projekty grupowe, pozwalające studentom na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Realizacja projektów kończyła się spotkaniem podsumowującym, podczas którego uczestnicy prezentowali efekty swojej pracy, dzielili się doświadczeniami oraz omawiali wyzwania napotkane w trakcie realizacji zadań.
Jeśli już mowa o projektach grupowych, warto zauważyć, że struktura takich zespołów jest zróżnicowana, co niewątpliwie stanowi duże wyzwanie. Pracując w zespołach, można jednak osiągnąć efekt synergii, co jest ważne w przypadku trudnych i bardzo wymagających innowacji. Włączając studentów w proces kreatywny, firmy nie tylko angażują się w kształcenie zgodnie z zapotrzebowaniem rynkowym, ale i przyczyniają się do rozwoju całej branży.
Studenci mają okazję realizować w firmach projekty o zróżnicowanym charakterze. Najczęściej ich zadaniem jest przygotowanie rozwiązania i zaproponowanie jakiegoś konkretnego podejścia do danego zagadnienia. Bywa, że jest to coś, co już wcześniej zostało opracowane przez daną firmę, a studenci – przyjmując te same założenia – stosują inną taktykę. Dla firmy to bardzo cenna informacja, skłaniająca do zadawania pytań: Dlaczego tak się stało? Czym się kierowali? Czy można coś zrobić lepiej? Czy można zastosować inne podejście?
Nie bez znaczenia jest to, że studenci mają wiele zainteresowań. Coraz częściej są świadomi tego, co dzieje się w branży, mają doświadczenie oraz zrealizowane projekty na swoim koncie. W trakcie realizacji nowych projektów czerpią z tych doświadczeń i wiedzy. Coraz więcej osób wyróżnia się kreatywnością i zaangażowaniem w pracę.
Oczywiście sam proces kreatywny realizowany przez firmy jest znacznie bardziej rozbudowany niż opisany powyżej. Współpraca z uczelnią oraz ze studentami bardzo często stwarza możliwość opracowania innowacji, przy czym nigdy nie jest to gotowe rozwiązanie ani pomysł nadający się do bezpośredniego wdrożenia na rynek. Praktycznie zawsze jest to jakaś inspiracja, która wymaga sporo dalszej pracy. Dzięki temu możliwe jest jednoczesne wsparcie szkolnictwa, rozwój młodych ludzi oraz stymulowanie innowacyjności w przedsiębiorstwach.
#FunduszeUE
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną od Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
© 2025 Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy
Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Doświadczony kierownik projektu, HR manager, zaangażowany w realizację szeregu projektów B + R + I oraz związanych z przygotowywaniem nowych rozwiązań (produkty własne, nowe technologie, innowacyjne usługi). Absolwent studiów menedżerskich ze specjalnością menedżer personalny, co stanowiło punkt wyjścia do rozwoju kariery również w kierunku związanym z HR i pozwoliło rozwijać procesy ZZL, zarówno w firmie Perceptus, jak i firmie Cyber Securuty Lab (od września 2022 r.). W tym zakresie wspiera zarządy obu firm w prowadzeniu oraz ewaluacji polityki personalnej.