Tomasz Król

Spis treści

ZSK 2/2025

Proces kreatywny jako odpowiedź na cyberzagrożenia

pionowe ciągi znaków kodu binarnego - niebieskie na granatowym tle

Jak włączać młode osoby do procesu kreatywnego w ramach współpracy na linii uczelnia–przedsiębiorstwo–szkoła? Działania w tym zakresie są realizowane już od dawna i każdej ze stron przynoszą wiele korzyści. Pozwalają nie tylko na budowanie kapitału ludzkiego w regionie, ale także na rozwój narzędzi cyfrowych dotyczących bezpieczeństwa.

Firmowy backstage

Specjalizująca się w dostarczaniu kompleksowych narzędzi z zakresu cyberbezpieczeństwa zielonogórska firma Perceptus w ramach prowadzonej działalności współpracuje z wieloma różnymi podmiotami, począwszy od producentów renomowanych rozwiązań, poprzez organizacje branżowe (w tym klastry) oraz typu IOB (instytucje otoczenia biznesu), aż po podmioty z sektora nauki i szkolnictwa. Współpraca z tymi ostatnimi przebiega zarówno na polu nauki (w kontekście opracowania innowacji i rozwoju technologii z obszaru cybersecurity), jak i w obszarze dotyczącym aspektów stricte edukacyjnych.

Studia z perspektywy pracodawcy

Branża cyberbezpieczeństwa wymaga dość konkretnych umiejętności – głównie technicznych, w tym znajomości wielu zagadnień z informatyki czy specyficznych narzędzi informatycznych. Studia dają świetne podstawy, ale osoba, która chce wejść do branży cybersecurity, musi włożyć wiele dodatkowego wysiłku w samodzielną naukę.

Studia to bardzo dobre miejsce na rozpoczęcie budowania własnych kompetencji. Wykłady i syntetyczne laboratoria bazujące na akademickich przykładach i scenariuszach przygotowanych na potrzeby zajęć z powodzeniem są uzupełniane przez firmy oferujące praktyki, w trakcie których studenci mogą zmierzyć się z realnymi problemami branży i praktycznymi zagadnieniami, o których na co dzień się uczą. Dodatkową szansą na pogłębienie wiedzy są realizowane przez studentów prace zaliczeniowe, które również można przygotować w ramach kooperacji z firmami. Osoby oddelegowane z poszczególnych firm do współpracy z uczelniami pomagają studentom w tym zakresie, kładąc przy tym nacisk na bardziej praktyczny wymiar ich prac zaliczeniowych. Kolejną możliwością budowania kompetencji przez studentów są koła naukowe, praktyki oraz płatne staże, a także wsparcie przy pisaniu prac dyplomowych (patronackich i zamawianych).

Studia podyplomowe i akademia

Firma Perceptus wspiera Uniwersytet Zielonogórski przy realizacji studiów podyplomowych na kierunku cyberbezpieczeństwo. Przedstawiciele firmy, wykorzystując swoje doświadczenie we współpracy edukacyjnej oraz bogatą wiedzę branżową, aktywnie uczestniczą w tworzeniu planu zajęć studiów. Dodatkowo specjaliści z firmy oraz z podmiotów współpracujących – praktycy z wieloletnim doświadczeniem i ogromną wiedzą – prowadzą zajęcia na studiach podyplomowych.

Realizowane wspólnie z Wydziałem Nauk Inżynieryjno-Technicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego studia podyplomowe stanowią naturalną kontynuację dotychczasowych działań edukacyjnych skierowanych do studentów i osób zainteresowanych tematyką cyberbezpieczeństwa. Inicjatywa ta, rozwijana m.in. w ramach kolejnych edycji Akademii Perceptus, ewoluowała i była sukcesywnie dostosowywana do oczekiwań uczestników. W ostatnich latach istotnym elementem programu stały się projekty grupowe, pozwalające studentom na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Realizacja projektów kończyła się spotkaniem podsumowującym, podczas którego uczestnicy prezentowali efekty swojej pracy, dzielili się doświadczeniami oraz omawiali wyzwania napotkane w trakcie realizacji zadań.

Efekt synergii a wkład w rozwój technologii

Jeśli już mowa o projektach grupowych, warto zauważyć, że struktura takich zespołów jest zróżnicowana, co niewątpliwie stanowi duże wyzwanie. Pracując w zespołach, można jednak osiągnąć efekt synergii, co jest ważne w przypadku trudnych i bardzo wymagających innowacji. Włączając studentów w proces kreatywny, firmy nie tylko angażują się w kształcenie zgodnie z zapotrzebowaniem rynkowym, ale i przyczyniają się do rozwoju całej branży.

Studenci mają okazję realizować w firmach projekty o zróżnicowanym charakterze. Najczęściej ich zadaniem jest przygotowanie rozwiązania i zaproponowanie jakiegoś konkretnego podejścia do danego zagadnienia. Bywa, że jest to coś, co już wcześniej zostało opracowane przez daną firmę, a studenci – przyjmując te same założenia – stosują inną taktykę. Dla firmy to bardzo cenna informacja, skłaniająca do zadawania pytań: Dlaczego tak się stało? Czym się kierowali? Czy można coś zrobić lepiej? Czy można zastosować inne podejście?

Nie bez znaczenia jest to, że studenci mają wiele zainteresowań. Coraz częściej są świadomi tego, co dzieje się w branży, mają doświadczenie oraz zrealizowane projekty na swoim koncie. W trakcie realizacji nowych projektów czerpią z tych doświadczeń i wiedzy. Coraz więcej osób wyróżnia się kreatywnością i zaangażowaniem w pracę.

Koncepcja a gotowy produkt

Oczywiście sam proces kreatywny realizowany przez firmy jest znacznie bardziej rozbudowany niż opisany powyżej. Współpraca z uczelnią oraz ze studentami bardzo często stwarza możliwość opracowania innowacji, przy czym nigdy nie jest to gotowe rozwiązanie ani pomysł nadający się do bezpośredniego wdrożenia na rynek. Praktycznie zawsze jest to jakaś inspiracja, która wymaga sporo dalszej pracy. Dzięki temu możliwe jest jednoczesne wsparcie szkolnictwa, rozwój młodych ludzi oraz stymulowanie innowacyjności w przedsiębiorstwach.

Pozostałe artykuły  w Kwartalniku 2/2025 dot. branży IT i cyberbezpieczeństwa:

  • Branżowe Centra Umiejętności wczoraj dziś i jutro, Andrzej Gazda
  • Ramy kwalifikacji jako wsparcie przy opracowywaniu wartościowych kwalifikacji wolnorynkowych w ZSK, Bogusław Dębski
  • Jak zmienia się codzienność branży IT w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji, Krzysztof Kisielewski
  • Proces kreatywny jako odpowiedź na cyberzagrożenia, Tomasz Król
  • Sztuczna inteligencja na przykładzie projektów Lubuskiego Centrum Cyfryzacji, Marcin Gucia
  • Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Cyberbezpieczeństwa, Edyta Cieszkowska, Andrzej Cieślak, Monika Drzymulska-Derda, dr Dawid Dymkowski, dr inż. Przemysław Jatkiewicz, Łukasz Jaworski, Tomasz Klekowski, dr inż. Rafał Kołodziejczyk, Beata Ostrowska, Mateusz Panowicz, Damian Parol, Mateusz Przywara, Dariusz Słomkowski, Sławomir Smugowski, Dawid Suder
  • Podcasty z ekspertami z branży IT i cyberbezpieczeństwa, Urszula Szulc

#FunduszeUE