
ZSK 1/2025
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Budownictwa a szkolnictwo w branży budowlanej

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Budownictwa (SRK Bud) odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu kompetencji zawodowych przyszłych specjalistów. Dzięki uwzględnieniu specyfiki sektora budowlanego i dostosowaniu kształcenia do jego rzeczywistych potrzeb uczniowie mogą zdobywać wiedzę i umiejętności, które pomogą im w skutecznym dostosowaniu się do dynamicznych zmian zachodzących w budownictwie.
Dynamiczne zmiany zachodzące na rynku pracy oraz rosnące oczekiwania wobec pracowników wymagają dostosowania systemu edukacji do aktualnych realiów branżowych. Dzięki SRK Bud możliwe jest precyzyjne określenie kwalifikacji absolwentów szkół branżowych, co ułatwia ich wejście na rynek pracy oraz wspiera rozwój instytucji edukacyjnych. SRK Bud uwzględnia specyfikę sektora budowlanego i dostosowuje kształcenie do rzeczywistych potrzeb zawodowych. Jasno określone kompetencje umożliwiają skuteczniejsze definiowanie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji, co sprzyja lepszemu porównywaniu kwalifikacji zarówno w kraju, jak i za granicą. W kontekście deregulacji zawodów SRK Bud pomaga także w tworzeniu jednolitych standardów kształcenia, eliminując konieczność dodatkowych regulacji prawnych, co wpływa na większą przejrzystość procesu edukacyjnego.
SRK Bud jest zintegrowana z Europejską Ramą Kwalifikacji (ERK), określając wymagania kompetencyjne na różnych poziomach edukacji branżowej. Poziom 3 ERK odnosi się do wykwalifikowanych robotników budowlanych, poziom 4 do techników budownictwa, a poziomy 6–8 obejmują specjalistów z wykształceniem wyższym, takich jak: inżynierowie, kierownicy budowy i eksperci w zakresie zarządzania projektami budowlanymi. Dzięki temu absolwenci szkół branżowych i techników mogą lepiej planować swoją ścieżkę kariery oraz kontynuowanie nauki na wyższych poziomach kwalifikacji. Takie podejście zapewnia spójność kształcenia z wymaganiami unijnymi oraz umożliwia absolwentom lepszą mobilność zawodową w krajach europejskich.
Wsparcie w opracowaniu programów nauczania szkolnictwa branżowego
SRK Bud wspiera system edukacji w zakresie opracowywania programów nauczania dostosowanych do realnych wymagań branży. Bazując na tych wytycznych, szkoły kształcące w zawodach budowlanych mogą tworzyć programy kształcenia odzwierciedlające rzeczywiste potrzeby rynku budowlanego. Dzięki temu uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności, które realnie zwiększają ich atrakcyjność na rynku pracy. Ponadto SRK Bud stanowi fundament dla programów staży i praktyk zawodowych umożliwiających płynne przejście z edukacji do zatrudnienia. Nie można także pominąć wpływu SRK Bud na system oceniania i certyfikacji kompetencji zawodowych. Ujednolicone metody weryfikacji umiejętności pozwalają na wiarygodną ocenę postępów uczniów oraz skuteczniejsze planowanie ich ścieżek zawodowych. Nauczyciele i instruktorzy mogą precyzyjniej określać, jakie kompetencje powinien posiadać absolwent szkoły branżowej, co ułatwia proces dydaktyczny i podnosi jakość kształcenia.
Zielone kompetencje
Współczesne budownictwo coraz częściej uwzględnia zasady zrównoważonego rozwoju, co znajduje odzwierciedlenie w SRK Bud. Zielone kompetencje obejmują m.in. umiejętność stosowania technologii energooszczędnych, znajomość ekologicznych materiałów budowlanych, a także wdrażanie rozwiązań minimalizujących wpływ budownictwa na środowisko. Szkolnictwo branżowe, bazując na tych wytycznych, może kłaść większy nacisk na edukację w zakresie budownictwa pasywnego, odnawialnych źródeł energii oraz gospodarki o obiegu zamkniętym. Dzięki temu absolwenci szkół branżowych i techników będą lepiej przygotowani do pracy w nowoczesnym sektorze budownictwa, a ich kwalifikacje staną się bardziej atrakcyjne zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.
Dostosowanie strategii szkoleniowej
Wdrożenie SRK Bud daje wiele korzyści zarówno uczniom, jak i instytucjom edukacyjnym. Dzięki standaryzacji kwalifikacji możliwe jest efektywne, długoterminowe zarządzanie zasobami edukacyjnymi oraz precyzyjne dostosowanie strategii szkoleniowych do aktualnych potrzeb rynku budowlanego. Ujednolicone metody oceny efektów nauczania usprawniają proces certyfikacji, minimalizując ryzyko niedopasowania programów nauczania do wymagań branży. Dodatkowo precyzyjne rozpoznanie luk kompetencyjnych umożliwia skuteczniejsze planowanie rozwoju edukacji zawodowej, co przekłada się na lepsze przygotowanie absolwentów do wyzwań współczesnego rynku pracy.
Innowacje w szkoleniu zawodowym
SRK Bud wspiera także rozwój innowacyjnych metod nauczania i szkolenia zawodowego. Możliwe jest wdrażanie nowoczesnych technologii edukacyjnych, takich jak: symulacje budowlane, nauczanie oparte na projektach czy e-learning. Takie rozwiązania pozwalają uczniom lepiej przygotować się do rzeczywistych wyzwań zawodowych oraz skuteczniej dostosować się do dynamicznych zmian technologicznych w budownictwie.
W sytuacji ograniczenia przez państwo formalnych wymagań dotyczących zawodów SRK Bud umożliwia ustalenie spójnych standardów bez ingerencji ustawodawczej, co dodatkowo stabilizuje system edukacji zawodowej.
Podsumowując, należy stwierdzić, że SRK Bud stanowi fundamentalne narzędzie wspierające rozwój edukacji zawodowej oraz kształtowanie nowoczesnych kompetencji w branży budowlanej. Wdrożenie SRK Bud przyczynia się do podniesienia jakości kształcenia, ułatwia mobilność zawodową absolwentów oraz wspiera rozwój gospodarki poprzez lepsze przygotowanie przyszłych specjalistów w dziedzinie budownictwa.
Pozostałe artykuły w Kwartalniku 1/2025 dot. branży budowlanej:
- Sektorowa Rama Kwalifikacji w Budownictwie, Mateusz Przywara, Jerzy Hoła
- Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Budownictwa a szkolnictwo w branży budowlanej, Magdalena Popielewska
- Wykorzystanie Sektorowych Ram Kwalifikacji dla Budownictwa w szkolnictwie wyższym, Krystyna Kazimierowicz-Frankowska, Magdalena Bochenek
- Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Budownictwa a rynek pracy, HR oraz podnoszenie kompetencji pracowników, Dariusz Buchaniec, Janusz Bochenek
- Zielone budownictwo w kontekście zielonych kompetencji w Sektorowych Ramach Kwalifikacji dla Budownictwa, Arkadiusz Węglarz
- Prace nad Sektorową Ramą Kwalifikacji dla Budownictwa z perspektywy ekspertów merytorycznych, Zofia Kozyra
- Podcasty z ekspertami z branży budowlanej, Urszula Szulc
Magdalena Popielewska – mgr inż. budownictwa, dyrektorka Zespołu Szkół Budowlanych w Bydgoszczy, wykładowczyni Wyższej Szkoły Gospodarki. Członkini Rady Polskiej Izby Budownictwa, ekspertka w zakresie edukacji zawodowej. Specjalizuje się w opisie kwalifikacji wolnorynkowych i sektorowych. Autorka wielu innowacji edukacyjnych. Laureatka licznych wyróżnień, w tym Srebrnego Krzyża Zasługi i Medalu KEN. Aktywna w edukacji, budownictwie oraz działalności na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego.
#FunduszeUE