Po konferencji „Ścieżki rozwoju osobistego i społecznego w szkole/placówce wspierającej uzdolnienia”

kobieta zastanawiająca się nad wyborem ścieżki kariery - nad jej głową koła z ilustracjami przedstawiającymi różne zawody: lekarz, fotograf, pracownik biurowy, nauczyciel, telemarketer
29 stycznia 2025 r. w siedzibie Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu odbyła się konferencja pn. Ścieżki rozwoju osobistego i społecznego w szkole/placówce wspierającej uzdolnienia.

Podczas konferencji nasi eksperci, dr Marcin Haberla i dr Bożena Solecka, wygłosili wykład pt. Narzędzia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) wspierające ścieżki rozwoju osobistego i społecznego dzieci i młodzieży.

Dr Haberla odwołał się do prac projektu Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce, którego celem jest zwiększenie efektywności funkcjonowania ZSK i doskonalenia go jako jednego z  narzędzi polityki państwa na rzecz uczenia się przez całe życie, z wykorzystaniem  możliwości edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej.

Dr Solecka z kolei omówiła narzędzia i aplikacje ZSK przydatne w planowaniu ścieżek edukacyjno-zawodowych młodych ludzi, które mogą być wykorzystywane w szkole. Odwołanie do takich narzędzi jak: Kompas, Moje Portfolio, Odznaka+, Wiem, co umiem itp. uświadomiło uczestnikom możliwości poznania zasobów uczniów, ich potencjału intelektualnego, zainteresowań, predyspozycji, uzdolnień, kompetencji społecznych w sposób umożliwiający efektywne planowanie ich indywidualnego sukcesu.

Konferencję rozpoczęła dr Joanna Kaczmarska, Wicedyrektor DODN we Wrocławiu, witając jednocześnie gości i uczestników wydarzenia, m.in. dr. hab. Piotra Mikiewicza, koordynatora merytorycznego projektu, dr Annę Abramczyk, eksperta ds. rozwoju umiejętności podstawowych w projekcie, Arkadiusza Drukiera, eksperta ds. badań, Michała Szopińskiego, pracownika Działu ds. Wdrażania i Realizacji Projektów w Departamencie Spraw Społecznych i Rynku Pracy UMWD, Magdalenę Rak-Rozmysłowską i Bartosza Wawrzyniaka,  przedstawicieli Agencji Rozwoju Regionalnego ARLEG S.A. w Legnicy, dyrektorów, liderów wspierania uzdolnień, doradców zawodowych i nauczycieli z dolnośląskich szkół należących do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia i posiadających Certyfikat Szkoły Wspierającej Uzdolnienia oraz aspirujących do jego posiadania i współtworzenia wspomnianej Sieci.

Następnie nastąpiła prezentacja przykładów dobrych praktyk ze szkół należących do DSSWU w obszarze realizowania ścieżek rozwoju uczniów zgodnie z opracowanym wcześniej planem. Systemowe rozwiązania we wspieraniu uczniów uzdolnionych zaprezentowali przedstawiciele szkół:  Szkoła Podstawowa  nr 1 im. Jana Wyżykowskiego w Polkowicach (Artur Adamowicz), Szkoła Podstawowa nr 6 im. Tysiąclecia Państwa Polskiego w Świdnicy (Iwona Futkowska), Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Sportowymi im. Olimpijczyków Polskich w Bielawie (Beata Litwa-Tomczak), Szkoła Podstawowa nr 1 w Olszynie (Agnieszka Tuniewicz), Zespół Szkół Politechnicznych ENERGETYK w Wałbrzychu (Agnieszka Kaczmarek). 

Kolejna część konferencji miała charakter dynamiczny. Członkowie Zespołu DCWU przeprowadzili warsztaty na temat:  Standardy i wskaźniki w tworzeniu modelu absolwenta szkoły/placówki. Uczestnicy zajęć pracowali nad sformułowaniem wskaźników do standardów:

  • uczeń jest przekonany o własnej skuteczności (I);
  • uczeń określa swoją tożsamości i ma poczucie przynależności (II);
  • uczeń jest odporny psychicznie (III);
  • uczeń ma kompetencje społeczne (IV);
  • uczeń potrafi zarządzać swoim rozwojem osobistym (V);
  • uczeń dba o własny rozwój poznawczy (VI).

Wprowadzeniem do ćwiczeń było wyeksponowanie przykładowych wskaźników do standardu: uczeń ma aspiracje ukierunkowane na własny rozwój. Warto podkreślić, że zaproponowane standardy pokrywały się z zaproponowanymi przez IBE w realizowanym przez instytut zadaniu: Kształtowanie kompetencji – od profilu do praktyki – opracowanie „profilu absolwenta” z uwzględnieniem założeń/koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnymale zostały opracowane samodzielnie przez uczestników konferencji, którzy metodą burzy mózgów odwoływali się do praktyki szkolnej, by uświadomić sobie wyzwania, jakie stoją przed współczesną szkołą w obszarze kształcenia kompetencji drugiej i trzeciej dekady XXI wieku. W wyniku ćwiczenia zostały wypracowane cenne materiały, które – po drobnej obróbce – trafią do twórców, by zapoczątkować w swoich szkołach i placówkach myślenie o pożądanym modelu absolwenta. 

Podsumowanie konferencji pozwoliło potwierdzić, że przyjęte cele konferencji zostały spełnione: oprócz promocji Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień udało się zachęcić dolnośląskie szkoły zawodowe do zainteresowania się Dolnośląską Siecią Szkół Wspierających Uzdolnienia. Upowszechniona została idea ZSK i ZRK oraz łączenia wszystkich form edukacji. Uczestnicy poznali nowoczesne narzędzia i aplikacje do planowania ścieżek rozwoju dzieci i młodzieży. Podniesione zostały kompetencje w zakresie nadawania treści standardom określającym profil absolwenta i absolwentki.

Organizatorami konferencji byli członkowie Zespołu Dolnośląskiego Centrum Wspierania Uzdolnień, zaangażowani jednocześnie  w realizację projektu Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w województwie dolnośląskim, który w swoich efektach przewiduje m.in. rozwój systemu wspierania uzdolnień.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn