>>>>> pełny raport dostępny jest tu
>>>>> pełna „Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy” na 2025 r. („Monitor Polski”)
Jakie dane wykorzystujemy?
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego” jest badaniem wieloetapowym. Integrujemy w niej różne źródła danych i analizujemy trendy na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Łączymy badania ilościowe i jakościowe. Korzystamy z istniejących wyników badań i uzupełniamy je badaniami własnymi tam, gdzie to konieczne. Dzięki temu możemy kompleksowo ocenić sytuację zawodową i gospodarczą w Polsce.
dr hab. Robert Pater, prof. WSIiZ, główny ekspert ds. badań i analiz ilościowych i jakościowych, ZSK6/IBE
Po co ją tworzymy?
Prognoza powstaje w celu kształtowania oferty szkolnictwa branżowego w ten sposób żeby była możliwie najlepiej dopasowana do potrzeb rynku pracy zarówno w kraju, jak i poszczególnych województwach. Na jej podstawie szkoły mogą dostosowywać swoją ofertę zawodową do trendów występujących na rynku pracy. Ostatecznym celem naszych działań jest zapewnienie absolwentom szkolnictwa branżowego pracy, a pracodawcom – odpowiednich pracowników.
— dr hab. Robert Pater, prof. WSIiZ, główny ekspert ds. badań i analiz ilościowych i jakościowych, ZSK6/IBE
ilustracja z raportu dotyczącego „Prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy”
Jakie są efekty Prognozy?
1) Większe finansowanie dla szkół kształcących w zawodach z „listy krajowej” oraz w zawodach o szczególnie istotnym zapotrzebowaniu z „listy wojewódzkiej” (zwiększenie potrzeb oświatowych na ucznia o ok. 1900 zł)
Dzięki temu szkoły, które nauczają w zawodach z listy krajowej o szczególnym zapotrzebowaniu, otrzymują wyższą kwotę potrzeb oświatowych na prowadzenie tych kierunków. W szerszej perspektywie prowadzi to zapewnienia odpowiednich pracowników w zawodach, na które istnieje szczególne zapotrzebowanie.
2) Większe dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zawodach z „listy krajowej” oraz w zawodach o szczególnie istotnym zapotrzebowaniu z „listy wojewódzkiej” (wzrost o 2 570 zł).
Dzięki temu pracodawcy, którzy zatrudniają młodocianych pracowników na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, mają prawo do pomocy materialnej w formie refundacji kosztów wynagrodzenia oraz dofinansowania kosztów kształcenia.
3) Samorządy województw wykorzystują Prognozę do corocznego określania wykazu zawodów. pracodawcom.
Dzięki temu pracodawcom wypłacana jest refundacja wynagrodzeń młodocianych pracowników za ich przygotowanie zawodowe.
4) Wojewódzkie rady rynku pracy wykorzystują Prognozę przy wydawaniu opinii o zasadności kształcenia w danym zawodzie (zgodnie z art. 22 ust. 5b Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).
Pozwala to na kształtowanie oferty szkolnictwa branżowego dopasowanej do regionalnej specyfiki rynku pracy.
5) Zawody o szczególnym i istotnym znaczeniu z perspektywy rozwoju państwa oraz województw są promowane poprzez uwzględnienie ich na listach prognostycznych.
6) Prognoza informuje o zmianach zachodzących na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, przez co wspiera rozwój kluczowych branż. Na przykład, w części wojewódzkiej raportu wskazywane są także specjalizacje regionalne, czyli zawody kluczowe dla poszczególnych województw (np. technik mechanik lotniczy na Podkarpaciu, technik przemysłu jachtowego na Warmii i Mazurach).
Jakie informacje bierzemy pod uwagę w prognozowaniu?
- Ocena wielkości zapotrzebowania na pracowników.
- Ocena dynamiki zmian zapotrzebowania na pracowników w danym zawodzie (perspektywa 3–5 lat) → określenie trendów rozwojowych i fundamentalnych tendencji.
- Ocena relacji przewidywanej liczby wolnych miejsc pracy do liczby przyszłych absolwentów edukacji branżowej → zobrazowanie, w jakim stopniu edukacja branżowa będzie zaspokajać pojawiające się zapotrzebowanie na pracowników wpływ na nabór do konkretnych zawodów oraz otwieranie odpowiednich kierunków kształcenia zawodowego.
- Ocena znaczenia branży i zawodu dla rozwoju gospodarki → wspieranie przez dany zawód specjalizacji kraju/regionu → rozwój zrównoważony.
- Ocena potrzeb kształcenia w zakresie wyposażenia niezbędnego do nauki → konieczność zakupu kosztownego sprzętu (środków trwałych) do osiągnięcia odpowiedniego poziomu kształcenia.
- Uwzględnienie oceny zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności → zwrócenie uwagi na potrzeby przedsiębiorstw i społeczeństwa odnośnie do popytu na umiejętności.
Dlaczego to unikatowe badania?
Prowadzone badania mają unikatowy charakter ze względu na integrację badań ilościowych i jakościowych, a także wykorzystanie kompleksowego zestawu źródeł danych. Corocznie analizujemy wszystkie zawody, które są nauczane w szkolnictwie branżowym. Pozwala to na uwzględnienie wielu informacji o zapotrzebowaniu na pracowników, które w konsekwencji prowadzą do oceny istotności oraz wagi zawodu dla rozwoju kraju i województw, a nie jedynie oceny ilościowego popytu na pracę. Dodatkowo nasza perspektywa jest średnioterminowa, co jest związane z próbą przewidzenia sytuacji w gospodarce po zakończeniu edukacji przez obecnie rozpoczynających ją uczniów.
— dr Leszek Dąbrowski, główny analityk ds. badań i analiz ilościowych, ZSK6/IBE
ilustracja z raportu dotyczącego „Prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy”
Pełna „Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy” na 2025 r. jest dostępna w „Monitorze Polskim”: https://monitorpolski.gov.pl/MP/2025/106
#FunduszeUE