[ilustracja: Canva]
Dwie najważniejsze, z naszego punktu widzenia, rekomendacje po seminarium „Jakie kompetencje instruktora i egzaminatora, takie rezultaty szkolenia”:
„Oczekujemy przeglądu kwalifikacji w transporcie drogowym na podstawie ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Polski Klaster Edukacyjny deklaruje daleko idącą pomoc w przeprowadzeniu takiego przeglądu.
Uważamy, że podstawą podniesienia kompetencji kadr szkoleniowych i egzaminacyjnych jest opracowanie i wdrożenie standardów. Powinny być one oparte o sektorową ramę kwalifikacji w transporcie drogowym wg Polskiej Ramy Kwalifikacji.”
Eksperci Zintegrowanego Systemy Kwalifikacji (Instytutu Badań Edukacyjnych) rokrocznie mają przyjemność brać udział w jesiennych seminariach organizowanych przez przedstawicieli branży transportu drogowego. Z uwagą śledzą dotychczasowe prace i dokonania w obszarze ZSK, np. powołanie funkcjonującej kwalifikacji wolnorynkowej „Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego”, dla której wnioskodawcą i instytucją certyfikującą jest Instytut Transportu Samochodowego.
Wnioski wynikające z ostatniego seminarium pokazują, że branża nie zmienia kursu na ZSK. Co więcej, branża liczy na duże wsparcie wynikające z powołania Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Transporcie Drogowym i Logistyce Transportu Drogowego. W planach mają również opracowanie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Transporcie Drogowym.
„Jak co roku spotkałem się z przedstawicielami branży transportu drogowego aby posłuchać o wyzwaniach związanych z rozwojem kompetencji w tym sektorze. Tym razem szczególny nacisk położono na tematy znaczenia stresu w pracy instruktora nauki jazdy, jego odpowiedzialności w sytuacji kryzysowej na drodze, a także problemach wielokulturowych, w tym językowych. To pokazuje jak ważne dla sektora są kompetencje miękkie. Będziemy mieć to na uwadze podczas tworzenia sektorowej ramy kwalifikacji dla tej branży.”
— Dawid Dymkowski, ekspert główny ds. Sektorowych Ram Kwalifikacji, ZSK6
#FunduszeUE