Skala i szybkość zmian, które nastąpiły przez pandemiczny “lockdown” przerosły możliwości adaptacyjne ogromnej rzeszy pracowników, przyzwyczajonych do regularnych wizyt w biurach. Home office ze Świętego Graala stał się dla wielu kolejnym kręgiem piekła, z którym zmuszeni są radzić sobie lepiej lub gorzej każdego dnia.
Powstają więc pytania — jak oddzielić obowiązki zawodowe od rodzinnych, kiedy biuro i dom są tym samym miejscem? Jak połączyć prace zdalna z życiem prywatnym tak, żeby oba te segmenty zyskiwały, a nie cierpiały?
Wpływ pracy zdalnej na życie prywatne
- Trudności w oddzieleniu pracy od życia prywatnego — to podstawowy problem pracy w trybie Home Office. Efektywna praca zdalna wymaga rozbudowanych umiejętności organizacji własnego czasu. Zarówno życie zawodowe, jak i prywatne odbywają się w tej samej przestrzeni, dlatego należy odpowiednio je uporządkować. Brak harmonii może wiązać się z uczucie przepracowania, zmęczenia, stresem i niezadowoleniem — zarówno z życia zawodowego, jak i prywatnego.
- Wolniejszy obieg informacji — brak dostatecznej ilości informacji w kontekście zawodowym, jak i opóźnienia w ich uzyskaniu powoduje stres i złość. Te uczucia mogą stanowić zapalnik w konfliktach z domownikami.
- Brak elementu socjalnego — praca zdalna ogranicza możliwości kontaktu z ludźmi, nie tylko szefostwem i podwładnymi, ale również kolegami i koleżankami z pracy. Może to skutkować poczuciem samotności, depresji czy smutku.
- Osłabienie zaangażowania i mniejsze zadowolenie z pracy — praca poza biurem zmniejsza poczucie przynależności do organizacji. Może to powodować spadek ogólnego zadowolenia z pracy, poczucie stania w miejscu, czy spadek samooceny.
- Rozmycie się godzin pracy — w przypadku osób mających problem z samodyscypliną, może nastąpić problem z organizacją dnia pracy. Brak ustalonych godzin przeznaczonych na obowiązki zawodowe powoduje niebezpieczeństwo permanentnego stresu oraz ogranicza życie prywatne kosztem zawodowego.
- Ograniczenie mentoringu — brak lub mniejsze wsparcie od bardziej doświadczonych współpracowników może powodować gorsze wyniki oraz stres.
- Nasilenie chorób zawodowych — praca zdalna w zdecydowanej większości odbywa się w domowych warunkach często nieprzystosowanych do wielogodzinnego przesiadywania przed komputerem. Brak odpowiednich mebli biurowych — biurek czy ergonomicznych krzeseł — może prowadzić do nasilenia objawów związanych z tzw. chorobami biurowymi. Bóle pleców, szyi, nadgarstków, migreny — wszystko to wpływa nie tylko na zdrowie fizyczne, ale też na psychikę pracownika.
- Konflikty z domownikami — brak odpowiedniej organizacji pracy zdalnej może przełożyć się na bezpośrednie konflikty z domownikami.
Jak poprawić równowagę między pracą zdalną a życiem prywatnym
- Ustalenie stałych godzin pracy — w zdecydowanej większości sprawdzi się sztywne określenie swojej dziennej aktywności zawodowej i trzymanie się jej. Ustalenie czasu pracy z domownikami pozwoli lepiej zagospodarować wspólny czas, co pozwoli unikać konfliktów i przełoży się na lepsze relacje we własnych “czterech ścianach”. Określenie dostępności i godzin do kontaktu ze współpracownikami ograniczy z kolei stres i poczucie ciągłego napięcia towarzyszące nienormowanym godzinom pracy.
- Ustalenie harmonogramu oraz zadań — organizacja dnia pracy i trzymanie się planu pozwala uniknąć przepracowania.
- Wprowadzenie rytuałów — harmonia pomiędzy pracą zdalną a życiem prywatnym wymaga wprowadzenia i przestrzegania określonych indywidualnie rytuałów. Zaparzenie kubka ulubionej kawy, wyjście na zakupy spożywcze, telefon do przyjaciółki, wyprowadzenie psa — tego rodzaju czynności wykonywane na początku i końcu zaplanowanego dnia pracy pozwolą podzielić czas na ten związany z zarobkiem oraz z życiem prywatnym.
- Zaplanowanie przerw — układając harmonogram dnia pracy, należy pamiętać o uwzględnieniu w nim przerw. Pozwoli to zachować energię oraz odpowiednio regenerować się przez cały dzień.
Regularne spotkania online z podwładnymi i przełożonymi — zaplanowanie i wprowadzenie rutynowych spotkań ze współpracownikami ograniczy poczucie izolacji oraz wprowadzi dodatkowy element dyscypliny. Spotkania zawodowe uporządkują samą pracę i pozwolą lepiej rozplanować obowiązki w czasie. Spotkania nieformalne to z kolei szansa na utrzymanie socjalnych relacji, które mogą stanowić rodzaj przeciwwagi dla intensywnych relacji rodzinnych lub samotności podczas pracy na Home Office.