Droga do nowoczesnego kształcenia – hiszpańskie inspiracje

fragment mapy Hiszpanii z zaznaczonym pineską Madrytem
Jakie rozwiązania stosują Hiszpanie w kształceniu zawodowym i uczeniu się przez całe życie? I jak te praktyki mogą wesprzeć tworzenie regionalnego systemu koordynacji działań edukacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim?

Odpowiedzi na te pytania poznawali Maciej Soroka i Przemysław Szreder, eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego i członkowie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji (WZK) ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w województwie warmińsko-mazurskim, którzy uczestniczyli w wizycie studyjnej w Madrycie. Przywieźli stamtąd konkretne pomysły, które mogą realnie usprawnić system kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie w województwie warmińsko-mazurskim.

Zdobyte doświadczenia przełożą się na rozwiązania, które ułatwią mieszkańcom dostęp do nowoczesnej edukacji i podnoszenia kompetencji.

Jaki był cel wizyty?

Głównym celem było zebranie doświadczeń oraz dobrych praktyk związanych z innowacyjnymi rozwiązaniami stosowanymi w Hiszpanii w zakresie budowania partnerstw, kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie oraz wypracowanie efektywnych rozwiązań możliwych do wdrożenia w województwie warmińsko-mazurskim tj. zbudowania systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego i  uczenia się przez całe życie oraz lepszego planowania rozwoju kompetencji mieszkańców i skuteczniejszej współpracy z pracodawcami.

Wizyta pozwoliła na:

  • wymianę doświadczeń w zakresie podnoszenia kompetencji zawodowych – zapoznania się z najlepszymi praktykami w rozwijaniu kompetencji pracowników na rynku pracy, dostosowywaniu programów nauczania do zmieniających się potrzeb gospodarki;
  • poznanie metod współpracy i udziału w budowaniu partnerstw z pracodawcami – analizy strategii współpracy Femxa z przedsiębiorcami w zakresie opracowywania programów szkoleniowych zgodnych z aktualnymi wymaganiami rynku pracy, zawartymi porozumieniami i umowami o współpracy;
  • zainspirowanie się innowacyjnymi rozwiązaniami na potrzeby rynku pracy – analizy sposobu reagowania i dostarczania innowacyjnych rozwiązań na potrzeby rynku pracy, przewidywania przyszłych potrzeb, akredytacji talentów;
  • zapoznanie się z nowoczesnymi narzędziami dydaktycznymi – badania wykorzystania platform e-learningowych, technologii cyfrowych i metod hybrydowych w procesie kształcenia;
  • poznania systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego w Hiszpanii – analizy organizacji, struktury oraz programów edukacyjnych oferowanych przez Femxa w ramach szkoleń zawodowych i doskonalenia umiejętności;
  • współpracy w zakresie międzynarodowych projektów edukacyjnych – poznania sposobu nawiązywania relacji w celu realizacji wspólnych projektów związanych z uczeniem się przez całe życie.

Femxa to instytucja szkoleniowo-doradcza, która posiada ponad 20-letnie doświadczenie w projektowaniu, rozwoju i wdrażaniu projektów szkoleniowych dla osób fizycznych (pracowników zatrudnionych, samozatrudnionych i bezrobotnych) oraz firm (poprzez spersonalizowane programy szkoleniowe mające na celu poprawę ich konkurencyjności). Firma oferuje:

Hiszpański model współpracy między instytucjami edukacji i pracodawcami stał się ważnym punktem odniesienia do działań planowanych w regionie. 

wizyta studyjna w Hiszpanii

wizyta studyjna w Hiszpanii

wizyta studyjna w Hiszpanii

Delegacja obejmowała członków i zastępców Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w województwie warmińsko-mazurskim – w tym właśnie naszych ekspertów – oraz personel realizujący projekt własny KPO (inwestycja A3.1.1) „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”, prowadzony przez Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

WZK odpowiada w regionie za wspieranie wdrażania, koordynację i monitorowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030, co bezpośrednio wpływa na jakość i spójność działań edukacyjnych.

Wyjazd miał miejsce w dniach 17–20 listopada 2025 r.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn