II Forum Instytucji Certyfikujących – współpraca, która przekłada się na jakość

dłoń "klikająca" ikony wyobrażające różne pojęcia nawiązujące do edukacji
Jak instytucje certyfikujące mogą realnie wpływać na jakość kwalifikacji w Polsce? W jaki sposób współpraca biznesu, organizacji branżowych i szkół ponadpodstawowych może wspierać rozwój edukacji zawodowej? 

Odpowiedzi na te pytania przyniosło II Forum Instytucji Certyfikujących „Instytucje certyfikujące a usługi rozwojowe i edukacja zawodowa. Możliwości, wyzwania, dobre praktyki”, które zgromadziło ekspertów, praktyków branżowych i przedstawicieli administracji publicznej.

Spotkanie przyniosło konkretne wnioski, które mogą pomóc instytucjom certyfikującym działać skuteczniej.

Kluczowe wnioski z II Forum IC

  1. Warto wpisać się do Bazy Usług Rozwojowych – to szansa na dofinansowanie usług rozwojowych (w tym szkoleń i walidacji) i dotarcie do nowych klientów.

Instytucje Certyfikujące mają tu przewagę – opis kwalifikacji to niemal gotowy opis usługi, a bycie ekspertem w dziedzinie  walidacji to realny atut na rynku.

  1. Kwalifikacje wolnorynkowe i sektorowe mogą z powodzeniem uzupełniać ofertę kształcenia zawodowego, czyniąc je bardziej atrakcyjnym i w pełni wykorzystanym. 

Szkoły ponadpodstawowe kształcące zawodowo są otwarte na współpracę z instytucjami certyfikującymi (i firmami szkolącymi w zakresie dodatkowych kwalifikacji), potrzebne są jednak dodatkowe rozwiązania prawne oraz wspólne działania w tym obszarze.

Szczegółowych informacji w tym zakresie dostarcza ekspertyza “Kwalifikacje wolnorynkowe i sektorowe jako uzupełnienie oferty kształcenia zawodowego. Możliwości, wyzwania, dobre praktyki.”

  1. Widoczność i przejrzystość w sieci to podstawa.

Tylko czytelne i aktualne strony internetowe pozwolą IC skutecznie docierać do klientów i partnerów. Warto zadbać o treść spełniającą wymogi ustawy, ale też zaspokajającą potrzeby informacyjne klientów, a także o widoczność ZSK i oferty certyfikacyjnej na stronie IC. 

  1.   Spójność certyfikatów kwalifikacji wolnorynkowych i sektorowych to bardzo ważny element rozpoznawalności ZSK i budowania rangi kwalifikacji pochodzących z rynku.

W kontekście certyfikatów pozostaje wciąż kilka nierozwiązanych systemowo kwestii, np.: możliwość umieszczania logotypu ministra właściwego, anglojęzyczne nazwy kwalifikacji czy forma przedłużenia ważności certyfikatu. Rozwiązania resortów są różne, dlatego warto włączyć te zagadnienia do prac nad nowelizacją ustawy o ZSK, a na ten moment korzystać z generatora certyfikatów dostępnego w aplikacji e-raporty ZRK. 

Wśród tematów poruszonych na II Forum Instytucji Certyfikujących znalazły się m.in.:

  • współpraca między ministerstwami a IC – dobre praktyki i wyzwania,
  • wykorzystanie potencjału IC w Bazie Usług Rozwojowych i możliwości, jakie daje BUR,
  • współpraca IC ze szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe (na przykładzie dobrych praktyk ZS1 we Władysławowie i ZS1 w Wieluniu),
  • rekomendacje dotyczące prowadzenia stron internetowych przez IC,
  • możliwości, jakie daje aplikacja Moje Portfolio i zaproszenie na szkolenie.

W panelach i prezentacjach wzięli udział: przedstawiciele ministrów właściwych: Lech Boguta (Ministerstwo Edukacji Narodowej), Aleksandra Kauc-Żelichowska i Iwona Szałkowska (Ministerstwo Sportu i Turystyki), Natalia Pawłowska (Ministerstwo Rozwoju i Technologii); ekspertki Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP): Ewelina Polit-Trzcińska, Agata Słowińska, Monika Bolek  eksperci w Zespole ds. Systemu Kwalifikacji w  IBE PIB: Maciej Tauber (Lider Projektu ZSK6), dr Natalia Kopeć-Panek, Joanna Aleksińska-Mikołajczyk. 

Nie zabrakło także głosu praktyków – swoje doświadczenia we współpracy szkół z IC przedstawiły Elżbieta Margas Dzwonnik (Zespół Szkół nr 1 we Władysławowie) i Elżbieta Urbańska-Golec (Zespół Szkół nr 1 w Wieluniu).

Uczestnicy mieli też okazję do wymiany doświadczeń oraz konsultacji indywidualnych z ekspertami IBE PIB, z czego chętnie korzystali, dzieląc się swoimi wyzwaniami i sukcesami. 

Podziękowanie za wkład promowanie ZSK

Podczas wydarzenia wręczono kolejnym osobom statuetki Ambasadora ZSK. Doceniono  osoby, które promują system z poziomu działania ministrów właściwych, instytucji certyfikujących oraz środowiska oświatowego. Wyróżniono także kilka instytucji certyfikujących, dziękując im za wieloletnią współpracę z IBE PIB oraz wkład w rozwój ZSK w Polsce. Organizacje te otrzymały dyplomy uznania.

Dlaczego warto było uczestniczyć?

Udział w Forum był nie tylko okazją do zdobycia praktycznej wiedzy i poznania nowych narzędzi, ale także do nawiązania kontaktów i wspólnego planowania kolejnych działań na rzecz jakości kwalifikacji w Polsce.

Atmosfera merytorycznej wymiany doświadczeń, dyskusji i współpracy to zasługa naszych Uczestników, którzy wspólnie z nami poszukiwali najlepszych rozwiązań i planowali przyszłość Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

II Forum Instytucji Certyfikujących odbyło się 28 października 2025 r. w Krajowej Szkole Administracji Publicznej w Warszawie. Dziękujemy KSAP za wsparcie w organizacji.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn