Peer Learning Activity: “Inclusion of qualifications from outside formal education and training in NQFs referenced to the EQF”

zdjęcie grupowe uczestników Peer Learning Activity: “Inclusion of qualifications from outside formal education and training in NQFs referenced to the EQF”
Peer Learning Activity, które odbyło się w Warszawie w dniach 8–9 kwietnia 2025 r., koncentrowało się na procesach włączania kwalifikacji spoza formalnego systemu edukacji, w szczególności na ich przejrzystości i walidacji.

Uczestnicy dzielili się dobrymi praktykami z różnych krajów, wspólnie poszukując rozwiązań, które mogliby wdrożyć w ramach rozwoju krajowych systemów kwalifikacji. W zgodnej opinii, edukacja formalna i pozaformalna nie konkurują ze sobą – wręcz przeciwnie, wzajemnie się uzupełniają, a kluczową rolę w budowaniu efektywnych ram kwalifikacji odgrywa ścisła współpraca między edukacją a biznesem. Tylko dzięki temu można sprawnie odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku pracy.

W trakcie naszych dyskusji wyraźnie widać było, że niezależnie od różnic geograficznych czy organizacyjnych, stoimy przed bardzo podobnymi wyzwaniami w rozwoju krajowych systemów kwalifikacji. Wszyscy jednak dostrzegamy, że w obliczu zmian demograficznych i szybkiego postępu technologicznego, edukacja pozaformalna staje się niezbędnym filarem całożyciowego uczenia się. Te wspólne doświadczenia potwierdzają, że dalsze wzmacnianie i integracja kwalifikacji spoza formalnego systemu nie tylko sprzyjają elastyczności i dostępności kształcenia, lecz także pomagają skutecznie reagować na dynamiczne potrzeby rynku pracy.
— Maciej Tauber, lider projektu ZSK6 / IBE PIB

Kluczowym punktem PLA były przykłady z krajów uczestniczących. W ramach wydarzenia zaprezentowane zostały studia przypadków z Estonii, Włoch, Niderlandów i Szwecji, a także spostrzeżenia kraju goszczącego, czyli Polski.

Pierwszego dnia uczestnicy odwiedzili Branżowe Centrum Umiejętności w Grodzisku Mazowieckim (branża logistyczna), aby zapoznać się z innowacyjnymi i atrakcyjnymi formami kształcenia łączącymi edukację formalną i pozaformalną.

Drugi dzień, W IBE PIB, obejmował trzy warsztaty, po których zorganizowano dyskusję panelową podsumowującą wnioski dotyczące zwiększania przejrzystości kwalifikacji spoza formalnej edukacji oraz budowania do nich zaufania, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na możliwe zagrożenia i sposoby ich unikania.

Niniejsze działanie w zakresie uczenia się od siebie nawzajem (Peer Learning Activity – PLA) dotyczące włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnym systemem edukacji i szkolenia do krajowych ram kwalifikacji (KRK) zostało organizowane przez Komisję Europejską we współpracy z Cedefop, a rolę gospodarza pełniła Polska.

#FunduszeUE

Facebook
Twitter
LinkedIn