W niniejszej publikacji zaprezentowany został model umiejętności nauczycieli, wprowadzony z zapisów Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Model ten zmienia tradycyjne role nauczyciela i ucznia, zachęcając obie strony do aktywnego uczestnictwa w szeroko rozumianym procesie kształcenia oraz dążenia do ciągłego rozwoju. Wprowadzenie go wymaga zmiany kultury organizacyjnej w szkołach, której celem jest stworzenie środowiska sprzyjającego konstruktywnemu uczeniu się.
Rezultaty analizy zapisów ZSU 2030 w kontekście rzeczywistości szkolnej obejmują głosy nauczycieli, doradców metodycznych, konsultantów z placówek doskonalenia nauczycieli, dyrektorów przedszkoli i szkół oraz władz oświatowych. Celem tej analizy jest zrozumienie, jakie umiejętności nauczycieli są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w procesie nauczania–uczenia się, a także identyfikacja ewentualnych barier i deficytów umiejętności. Wnioski z przeprowadzonych badań mogą przyczynić się do lepszego wsparcia nauczycieli w rozwoju zawodowym i podniesienia jakości edukacji w oparciu o rzeczywiste potrzeby społeczności szkolnej.